News   /   اروپا

هشدار روسیه به امریکا درباره رزمایش نظامی در منطقه بالتیک

مسکو درباره رزمایش‌های نظامی ناتو در منطقه بالتیک به امریکا هشدار داده است.

نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره رزمایش‌های نظامی در منطقه بالتیک به امریکا هشدار داده است.

الکساندر گروشکو نماینده روسیه در ناتو روز چهارشنبه پس از اولین جلسه شورای روسیه-ناتو در دو سال اخیر، امریکا را به تلاش برای اعمال فشار بر مسکو از طریق استقرار موشک‌های هدایت شونده نزدیک کالینیگراد متهم کرد و گفت روسیه در صورت نیاز واکنش نشان خواهد داد.

روابط مسکو و ناتو در سال 2014 در پی اختلاف نظر بر سر بحران اوکراین تیره و تار شد. شورای ناتو روسیه در سال 2002 به منظور ایجاد امکان گفتگو بین روسیه و اعضای ناتو در مورد مسائل امنیتی تاسیس شد.

گروشکو گفت تا زمانی که ناتو به فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه پایان ندهد، هیچ پیشرفتی در روابط مسکو و ناتو صورت نخواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: «این اقدامات با هدف فشار نظامی بر روسیه صورت گرفته است. ما همه اقدامات ضروری و احتیاطی را به منظور مقابله با این تلاش‌ها انجام خواهیم داد.»

الکساندر گروشکو نماینده روسیه در ناتو؛ 1 اردیبهشت 1395 (عکس از رویترز)

شکاف شرق و غرب

در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو پس از این نشست گفت اولین نشست شورای روابط روسیه و ناتو بار دیگر حکایت از شکاف عمیق در روابط شرق و غرب بر سر بحران اوکراین و آینده امنیت اروپا داشت.

استولتنبرگ گفت در این نشست، بار دیگر تاکید شد کشورهای عضو ناتو با اقدامات روسیه در اوکراین مخالف هستند.

وی مدعی شد: «بسیاری از هم پیمانان ما زمانی که روسیه تلاش دارد تا این موضوع (جنگ اوکراین) را جنگ داخلی قلمداد کند، با آن به مخالفت پرداختند. این روسیه است که مناطق شرقی اوکراین را بی ثبات کرده است، از جدایی طلبان به لحاظ نظامی، مالی، تجهیزات و همچنین فرماندهی و کنترل حمایت می‌کند.»

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو؛ 1 اردیبهشت 1395 (عکس از رویترز)

دبیر کل ناتو افزود: «بنابراین اختلاف نظرهای پیچیده‌ای (درباره اوکراین) وجود دارد.»

امریکا و متحدان اروپایی آن همچنین مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو اما دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

از سوی دیگر کرملین نیز بارها ناتو را به دلیل تقویت حضور نظامی نزدیک مرزهای روسیه مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده است که «چنین اقدامی، تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین المللی است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku