News   /   آفريقا

نیروهای اردن و انگلیس در مبارزۀ مشترک علیه تروریسم در آفریقا

ملک عبدالله، پادشاه اردن

در گزارشی آمده است نیروهای ویژه اردن و انگلیس به طور مخفیانه در سومالی برای آنچه مبارزه با گروه تروریستی الشباب می‌نامند، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وبسایت دیده‌بان خاورمیانه (The Middle East Eye) در گزارشی اختصاصی با بیان اینکه اعزام این نیروها بخشی از مبارزه با گروه تکفیری داعش است، اقدام به افشای این خبر کرده است.

این پایگاه خبری اینترنتی سخنان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در میان نمایندگان کنگره امریکا در ماه ژانویه را منتشر ساخته است.

گفتنی است نیروهایی که عبدالله از آنان به عنوان بخشی از نیروهای اعزامی نام برده همان سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس (اس.ای.اس) هستند.

عبدالله در این نشست گفت: «سرویس هوایی ویژه انگلیس در حال حاضر به همراه نیروهای ویژه اردن مشغول انجام عملیاتی است...اردن الشباب را زیر نظر دارد چرا که هیچ کس دیگری این مساله را جدی نمی‌گیرد. ما نمی توانیم این موضوع را دست کم بگیریم.»

پادشاه اردن سپس از «اعزام فوری نیروهایی که قرار است در کنار انگلیس و کنیا مبارزه کنند و آمادۀ رفتن به آن سوی مرزها هستند» سخن گفت.

وی افزود «ما کارمان را با الشباب آغاز کردیم، چرا که آنها درحال نفوذ در لیبی هستند»، جایی که عناصر گروه داعش از خلا قدرت برای به دست گرفتن حاکمیت سود می‌برند.

تصویری از تظاهرات علیه گروه الشباب در موگادیشو، پایتخت سومالی 

جویدن آدامس در شرق افریقا

در این نشست مقامات بلند پایه امریکایی از جمله جان کری، وزیر خارجه این کشور و باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی حضور داشتند.

ملک عبدالله به مقامات امریکایی گفت که امّان بر «تصویر بزرگتری متمرکز است و ما در یک جنگ جهانی علیه ترور هستیم. داخل اسلام و با قانون شکنان اسلام.»

وی همچنین افزود کشورهای دیگر هیچ کاری برای نظامی گری در منطقه نمی کنند جز اینکه «راه بروند و آدامس بجوند».

وی افزود: «مشکل چیزی بزرگتر از داعش است. این جنگ جهانی سوم است. مسیحیان و یهودیان با مسلمانان علیه قانون‌شکنان (خوارج) همکاری می‌کنند.»

چالشها در مبارزه با تروریسم

عبدالله با بیان اینکه امریکا در آنچه مبارزه با داعش می‌نامد بسیار محتاطانه عمل می‌کند، گفت نیروهای ویژه اردن با همتایان انگلیسی خود همراه می‌شوند.

پادشاه اردن که خود در مدتی کوتاه به عنوان افسر ارتش انگلیس خدمت می‌کرده است، به مشکلات دولت سومالی در مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

وی در نشستی که با رئیس جمهور سومالی داشت درباره این چالش‌ها صحبت کرد و گفت: «همه در حال کمک کردن هستند اما هیچ هماهنگی وجود ندارد. تمام سربازان به روش‌های متفاوتی آموزش دیده‌اند و هیچگونه بالگرد یا پهپادی در اختیار ندارند.»

عبدالله افزود: «ما باید درباره اینکه چگونه نیروهای سومالی را آموزش دهیم تصمیم بگیریم، و می‌توانیم برای تخصیص منابع هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.»

عناصر گروه تروریستی داعش در ابتدا توسط سازمان سیا در سال 2012 با هدف بی‌ثبات کردن دولت سوریه، در اردن آموزش دیدند. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku