News   /   آفريقا

اقدام اعتراضی نماینده شیعیان نیجریه علیه دادگاه کشتار مسلمانان

تظاهرات مسلمانان نیجریه در شهر کانو برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه 30 آذر 1394 (عکس:AP)

«جنبش اسلامی نیجریه» تصمیم گرفته است در دادگاه کشتار دسامبر گذشته شیعیان توسط ارتش این کشور حاضر نشود.

به گزارش پرس تی‌ وی، این تصمیم، روز سه شنبه پس از آنکه مقامات نیجریه اجازه ندادند تیم حقوقی جنبش اسلامی نیجریه با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش دیدار کند اعلام شد.

تیم حقوقی جنبش اسلامی عدم صدور مجوز برای دیدار با شیخ زکزاکی که در اسارت ارتش است را «غیر اخلاقی و غیر حرفه ای» دانسته است.

حدود 4 ماه پیش در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ زکزاکی در شهر زاریا صدها تن از شیعیان نیجریه‌ای کشته شدند.

شیعیان این منطقه در حسینیه بقیة الله متعلق به جنبش اسلامی نیجریه مشغول برگزاری مراسم مذهبی بودند که با حمله نظامیان ارتش نیجریه مواجه شدند.

یک روز بعد، نیروهای نیجریه منزل شیخ زکزاکی را نیز هدف حمله قرار دادند و وی را دستگیر کردند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، نظامیان نیجریه پیش از این دستگیری، آنهایی که قصد حفاظت از شیخ زکزاکی را داشتند، کشتند.

شیخ زکزاکی در این حمله زخمی و به همراه ده‌ها تن از همراهانش بازداشت شد.

در این دو حمله صدها تن از اعضای این جامعه مذهبی از جمله سه پسر زکزاکی کشته شدند. گفته می‌شود این روحانی شیعه به «توطئه و ایجاد اغتشاش عمومی» متهم و زندانی شده است.

سهیلا، دختر شیخ زکزاکی، روز سه شنبه در مصاحبه با پرس تی وی گفت که از نزدیک شاهد حملهِ ارتش بوده است.

وی گفت: «ما به طوری ناگهانی صدای شلیک گلوله در اطراف خانه می شنیدیم و این صدا تمام شب تا نیمی از روز بعد ادامه داشت. مردم به هنگام صبح کشته شدند ... آنها (سربازان) هر کس را در خانه ما یافتند کشتند.»

سهیلا زکزاکی، دختر شیخ زکزاکی در مصاحبه با پرس تی وی

وی این اظهارات را در جریان تظاهراتی گسترده در خیابان‌های ایالت کادونا بیان کرد. تظاهر کنندگان خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده بودند.

یکی از معترضان نیز گفت: «دولت خواهد فهمید که ما آزادی رهبرمان را می خواهیم... اجساد برادران و خواهران ما که توسط دولت نگهداری می شود برای (برگزاری) مراسم تشییع باید تحویلمان شود.»

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر، دستکم 300 تن در حمله ارتش نیجریه به شیعیان کشته شدند؛ در حالی که سازمان عفو ​​بین الملل این رقم را «صدها» تن توصیف و ارتش نیجریه را به تخلف «تکان دهنده» متهم کرده است.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن نیز گفته است شواهدی معتبر وجود دارد مبنی بر اینکه اجساد قربانیان پس از حملات در گورهای جمعی دفن شده اند.

بر اساس این گزارش، پس از حمله به خانه شیخ زکزاکی، ارتش نیجریه مخفیانه صدها جسد را دفن کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku