News   /   گزارش

اوباما گارلند را برای دیوان عالی امریکا معرفی کرد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا مریک گارلند قاضی دیوان استیناف را برای تصدی دیوان عالی معرفی کرده است.

رئیس‌جمهور امریکا مِریک گارلند قاضی دیوان استیناف را برای جایگزینی آنتونین اسکالیا در هیات هشت نفره قضات دیوان عالی معرفی کرده است.

اسکالیا یک ماه پیش درگذشت.

این انتخاب واکنش نمایندگان جمهوری‌خواه را به دنبال داشته که مصمم هستند با هر شخصی که اوباما معرفی می‌کند مخالفت کنند.

الیان خمیسی خبرنگار پرس تی وی از واشنگتن در این باره گزارشی تهیه کرده که متن آن به شرح زیر آمده است:

رئیس‌‌جمهور امریکا شخص مورد نظر خود برای جایگزینی قاضی فقید آنتونین اسکالیا را انتخاب کرده است.

اوباما چهارشنبه رسما مریک گارلند قاضی دیوان استیناف فدرال را که از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار است برای تصدی دیوان عالی امریکا معرفی کرده است.

باراک اوباما: «شخصی را انتخاب کرده‌ام که نه تنها در منظر عموم یکی از نخبگان حقوقی امریکا است بلکه فردی است که عملکردش توام با حسن پاک دستی، خضوع، شرافت، انصاف و تقدم فضل است. امروز نامزدی مریک گارلند قاضی ارشد را برای عضویت در دیوان عالی اعلام می‌کنم.»

گارلند که تحت تاثیر قرار گرفته بود ضمن قبول این مسئولیت آن را بزرگترین افتخار خود دانست.

اما این نامزدی با موانع بزرگی مواجه است، زیرا که جمهوری‌خواهان سنا وعده داده‌اند که با معرفی هر نامزدی برای جایگزینی اسکالیا تا پیش از تصدی رئیس‌جمهور جدید مخالفت خواهند کرد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا: «مردم امریکا به نحو احسن رئیس‌جمهوری را انتخاب خواهند کرد که درباره معرفی قاضی گارلند به سنا تصمیم‌گیری خواهد کرد. رئیس‌جمهور بعدی همچنین ممکن است شخص کاملا متفاوتی را معرفی کند.»

وی افزود: «در هر صورت، دیدگاه ما این است که اجازه دهید مردم برای تصدی این کرسی تصمیم‌گیری کنند.»

در حالی که دموکرات‌ها از سنا می‌خواهند که روند تائید گارلند عادلانه و شفاف باشد کارشناسان معتقدند که جمهوری‌خواهان هیچ چاره‌ای ندارند جز آنکه نامزد مورد تایید اوباما را قبول کنند.

آبه جالس، وکیل حقوق بین‌الملل امریکا: «به احتمال زیاد جمهوری‌خواهان با قبول این چالش نهایتا جلسات استماع را برگزار خواهند کرد، چنانچه خلاف این عمل کنند حزب جمهوری‌خواه دچار انشقاق خواهد شد، چنانکه هم اکنون نیز با وضعی که درباره دونالد ترامپ ایجاد شده و احتمالا وی نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری خواهد بود، این اتفاق افتاده است.»

وی افزود: «اما اگر کارشکنی کنند و جلسه استماع وی را برگزار نکنند و چنانکه اقتضای قانون اساسی ماست به وظایف خود عمل نکنند، یک زمین لرزه [سیاسی] رخ خواهد داد.»

گارلند در حال حاضر قاضی ارشد دیوان استیناف ناحیه کلمبیا است. وی دستیار ویلیام برنان قاضی فقید دیوان عالی در وزارت دادگستری و دفاتر خصوصی بوده است.

با توجه به اینکه آنتونین اسکالیا قاضی فقید دیوان عالی گرایشات به شدت دست راستی داشت، انتظار می‌رود گارلند که فردی اعتدال گرا است در صورت تایید صلاحیت دیوان را به جناح چپ متمایل کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku