News   /   اروپا

مخالفان و حامیان پناهجویان در برلین تظاهرات کردند

تظاهرات راستگرایان آلمان علیه سیاست دولت در قبال پناهجویان برلین، آلمان 22 اسفند 1394 © رویترز

برلین، پایتخت آلمان روز شنبه صحنه برگزاری دو تظاهرات همزمان در حمایت و مخالفت با پناهجویان بود.

راستگرایان در اعتراض به سیاست «درهای بازِ» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در قبال پناهجویان در خیابان‌های برلین، پایتخت این کشور تظاهرات کردند و استعفای وی را خواستار شدند.

این تظاهرات، روز شنبه با حضور حدود 3 هزار معترض از جمله نئونازی‌ها و حامیان جنبش ضد اسلامی پگیدا در مرکز برلین نزدیک مقر اصلی دولت برگزار شد.

تظاهر کنندگان پلاکاردهایی با مضمون «مرکل باید برود» در دست داشتند و علیه صدراعظم آلمان شعار می‌دادند.

این اقدام اعتراضی از سوی گروه راستگرای افراطی موسوم به «ما برای برلین و ما برای آلمان» سازماندهی شده بود. این گروه در پی استعفای مرکل و کنترل مرزی سختگیرانه‌تر در سراسر اتحادیه اروپا است.

حضور پلیس در تظاهرات 22 اسفند 1394 در برلین سنگین بود. 22 اسفند 1394 © خبرگزاری فرانسه

تظاهرات همزمان حامیان پناهجویان

در همین حال، صدها نفر از فعالان حامی پناهجویان عمدتا اعضای ائتلاف ضد فاشیستی «برلین نازی‌فری» در نزدیک محل تظاهرات راست گرایان، تجمع کردند.

این معترضان ضد فاشیست پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «پناهجویی یک حق است، نژادپرستی نه» و «با نازی‌ها مخالفت کنید».

تظاهرکنندگان همچنین پایان اعتراضات و حملات ضد پناهجویان را خواستار شدند.

این دو تظاهرات به منظور جلوگیری از درگیری احتمالی در حضور سنگین نیروهای پلیس برگزار شد.

این اعتراضات خیابانی تنها یک شب قبل از «یکشنبه بزرگ»، روز برگزاری انتخابات منطقه‌ای در سه ایالت آلمان برگزار شد که آزمونی برای سیاست مرکل در قبال پناهجویان محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حمایت‌های عمومی از «اتحاد دموکرات مسیحی» که از مرکل طرفداری می‌کند کاسته و اقبال عمومی به احزاب ضد مهاجرت بیشتر شود.

گفتنی است آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای پناهجویان محسوب می‌شود. در سال 2015، بیشترین درخواست پناهجویی به آلمان و حدود 442 هزار مورد بوده است که 35 درصد همه درخواست‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد؛ مجارستان، سوئد، اتریش، ایتالیا و فرانسه نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آمارهای جدید حاکی است شمار پناهجویان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن بیش از دو برابر شده و به حدود 1.2 میلیون نفر رسیده است.

اداره آمار اتحادیه اروپا (یورو استات)، در گزارشی ضمن اعلام این خبر افزود، سوری‌ها، افغان‌ها و عراقی‌ها بیشترین متقاضیان پناهجویی به کشورهای اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی بوده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku