News   /   اروپا

ولفگانگ شویبله: خروج انگلیس سمّ اقتصاد اتحادیه اروپاست

ولفگانگ شویبله، وزیر اقتصاد و دارایی آلمان

وزیر اقتصاد و دارایی آلمان می‌گوید رای‌گیری انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا به این کشور و اقتصاد اروپا و جهان آسیب می‌رساند.

ولفگانگ شویبله یکشنبه (16 اسفند) اعلام کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دنبال همه‌پرسی 23 ژوئن (3 تیر 1395) سبب می‌‍ شود اتحادیه اروپا دومین اقتصاد بزرگ و ثروتمندترین مرکز مالی خود را از دست دهد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پیش از این اعلام کرده بود کشورش در صورت خروج از اتحادیه اروپا شرایط بهتری خواهد داشت.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس

شویبله افزود: «ما سال‌ها مذاکرات دشوار را پیش رو خواهیم داشت که برای اتحادیه اروپا نیز سخت خواهد بود. افزون بر این، برای سال‌ها نیز با نوعی ناامنی روبه‌رو خواهیم بود که برای اقتصاد انگلیس، قاره اروپا و اقتصاد جهانی مانند سَمّ است.»

وزیر اقتصاد آلمان اظهار داشت اگرچه انگلیس پس از خروج هنوز می‌تواند با اتحادیه اروپا تجارت کند، اما نمی‌تواند بدون پذیرفتن قانون آزادی آمد و شد شهروندان اتحادیه اروپا و مشارکت در بودجه آن، از امتیاز دسترسی به بازار واحدِ این بلوک بهره‌مند باشد.

وی افزود: «نمی‌توانم درک کنم چرا انگلیس باید بخواهد در بازار واحدی بماند که نمی‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد. واقعاً عقلانی نیست.»

به گزارش موسسه «یوگاو»، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 40 درصد از مردم انگلیس با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافق و 37 درصد مخالف هستند.

وزیر اقتصاد و دارایی آلمان در ادامه گفت اگر انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کند، «فاجعه‌بار» است، اما این بلوک نیز بدون انگلیس «خودکشی نمی‌کند».

او همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با پیوستن احتمالی ترکیه به اتحادیه اروپا، گفت دولت آلمان هنوز درباره عضویت کامل ترکیه در این بلوک شک دارد.

شویبله در پایان گفت: «هنوز تا پایان مذاکرات با ترکیه زمان زیادی مانده است. این مساله مربوط به سال‌های آینده است و اکنون درباره آن دغدغه‌ای وجود ندارد.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku