News   /   آمريکا

تجارت سلاح‎های سیا در فیس بوک تروریست‎ها

تروریست های سوریه به تجارت سلاح های آمریکا در صفحه فیس بوک خود می پردازند.

تروریست‎های سوریه با به راه انداختن صفحه‎ای در شبکه اجتماعی «فیس بوک» به تجارت انواع سلاح که آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) تأمین کننده آن ها است، می پردازند.

بنا بر گزارشی که به تازگی منتشر شده است، فهرست سلاح هایی که در این صفحه به نمایش درآمده شامل یک موشک انداز تاو، یک نارنجک انداز دوره شوروی به قیمت 3800 دلار و گلوله های توپ 105 میلی متری است.

بنا بر این گزارش، سیا، از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال 2011، تروریست ها را به موشک های تاو مجهز کرده است.

همچنین دوربین های حرارتی «فلر» که ساخت شرکتی در «اورگون» آمریکا است برای هر فردی که خواهان خرید آن باشد، به قیمت تقریبی 4 هزار دلار در فضای مجازی فروخته می شود.

در بخش کامنت این صفحه مباحث علنی تروریست ها بر سر خرید تسلیحات قابل مشاهده است. حتی در برخی از کامنت ها دیده می شود که تروریست ها این سلاح‎ها را با تسلیحات دیگر مبادله می کنند.

این صفحۀ مجازی همچنین این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا افرادی که به سلاح خاصی نیاز دارند، با قرار دادن پست، منتظر فروشنده بمانند.

به گفتۀ پاتریک رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، واشنگتن و شرکای ائتلافش حجم زیادی سلاح را از طریق هواپیما برای تروریست هایی که در سوریه می جنگند، پرتاب کرده اند.

در یکی از موارد، هواپیماهای ارتش آمریکا در ماه اکتبر، 50 تُن مهمات را به شبه نظامیانِ به اصطلاح میانه رو که تحت آموزش سیا و پنتاگون بودند، تحویل دادند.

در سال 2013، سیا یک برنامه سرّی را برای مسلح کردن، تأمین مالی و آموزش تروریست ها به منظور سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه آغاز کرد.

پنتاگون برنامۀ مشابه دیگری را سال گذشته انجام داد، اما پس از ناکامی در رسیدن به هدف خود که تربیت بیش از 5 هزار شبه نظامی در سال بود، از این برنامه دست کشید.

به گفته مقامات نظامی آمریکا، این برنامه 600 میلیون دلار هزینه برد و فقط گروه کوچکی از شبه نظامیان را آموزش داد که برخی از آن ها متواری شدند یا سلاح های خود را به گروه های تروریستی داعش یا جبهه النصره تحویل دادند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku