News   /   آمريکا

اوباما: صلح با حضور اسد غیر ممکن است

(از راست به چپ) باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، 6 اسفند 94 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر خواستار کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت شد و تأکید کرد، هیچ جایگزینی به غیر از استعفای وی (اسد) وجود ندارد.

اوباما روز پنج شنبه (6 اسفند) در سخنرانی که پس از دیدار با اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در وزارت امور خارجه و یک روز پیش از اجرای آتش بس در سوریه  انجام شد، از دمشق و مسکو خواست به آتش بس مورد توافق احترام بگذارند و هشدار داد: «جهان به تماشای آن خواهد نشست».

جان کری وزیر امور خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع، لورتا لینچ دادستان کل و سایر مشاوران ارشد آمریکایی نیز در این سخنرانی اوباما را همراهی کردند.

اوباما در ادامه گفت، شبه نظامیان در سوریه تا زمانی که اسد در مسند قدرت باشد، دست از مبارزه برنمی دارند.

وی افزود: «این تنها راه برای پایان دادن به جنگ داخلی و اتحاد مردم سوریه علیه تروریست هاست.»

اوباما گفت، در صورتی که صلحی پایدار در سوریه برقرار شود، اسد باید از قدرت کناره گیری کند.

وی گفت: «این (آتش بس) آزمونی خواهد بود که پایبندی دو طرف را به مذاکرات مشخص خواهد کرد.»

اوباما تصریح کرد: «روشن است که پس از گذشت سال ها از این جنگ وحشیانه علیه مردم که شکنجه، استفاده از بمب های بشکه ای، محاصره و گرسنگی را شامل می شود، بسیاری از سوری ها دست از مبارزه برنخواهند داشت. هیچ گزینهای جز انتقال حساب شده اسد از قدرت وجود ندارد.»

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: «روزهای آینده سرنوشت ساز است از آن جهت که مشخص خواهند کرد که آیا راهی برای پایان دادن به این جنگ مرگبار 5 ساله که سبب کشته شدن صدها هزار سوری و بی خانمان شدن میلیون ها تن دیگر شده است، وجود دارد یا خیر.»

اوباما گفت: «هیچ کدام از ما توهم نداریم. همه ما از بسیاری از خطرات بالقوه آگاهیم و دلایل بسیاری برای این شکاکیت وجود دارد؛ اما در صورتی که ما نقشمان را در تلاش برای پایان دادن به این جنگ وحشتناک از طریق دیپلماسی دست کم بگیریم، تاریخ به طور سختگیرانه ای درباره ما قضاوت خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید: تعیین تاریخ دور آتی مذاکرات حل بحران سوریه


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku