News   /   اروپا

موافقت اتحادیه اروپا با شرایط انگلیس

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست وزیر انگلیس می‌گوید کشورش و اتحادیه اروپا بر سر مفاد قراردادی به توافق رسیده‌ که به بریتانیا «جایگاه ویژه‌ای» در این اتحادیه می‌دهد.

در پی دو روز مذاکره بی وقفه در بروکسل، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی دست یافتند تا انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند و به کابوس خروج این کشور از اتحادیه اروپا پایان دهند.

این در حالیست که انگلیس در آستانه برگزاری همه‌پرسی برای ماندن یا ترک اتحادیه اروپاست.

با توجه به توافق انجام شده، انگلیس دیگر ملزم نخواهد بود به حوزه پولی یورو کمک مالی بکند، بنابراین انتظار می رود نتیجه این همه پرسی ماندن در اتحادیه اروپا باشد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت وی با تمام «قلب و روح» تلاش خواهد کرد تا دراین اتحادیه باقی بماند.        

 کامرون درسخنرانی پس از این نشست دو روزه گفت:« مذاکرات درباره توافقی بود که به بریتانیا در اتحادیه اروپا جایگاه ویژه ای می دهد.»

نخست وزیرانگلیس ادامه داد:«بریتانیا هیچوقت به حوزه پولی یورو نخواهد پیوست و بدینوسیله امنیت لازم برای مراقبت از اقتصاد خود را بدست آوردیم.»

نخست وزیر انگلیس از مردم این کشور خواست تا در این همه پرسی رای به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند. وی گفت:«برای من همین کافی است که بگویم بریتانیا دراتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.»

این توافقنامه به انگلیس این قدرت را می دهد تا برای حفظ ثبات اقتصادی خود بر عملکرد موسسات مالی و بازارها نظارت داشته باشد.

نخست وزیر انگلیس همچنین از اعمال مقرارت سختگیرانه این کشور بر مهاجران اروپایی خبر داد. بر اساس این تصمیم و توافق با اتحادیه اروپا مهاجران اروپایی که برای کار به انگلیس می آیند از سیستم رفاه اجتماعی انگلیس محروم خواهند بود. کامرون این تصمیم را«ترمزی اضطراری» خواند که طی هفت سال آینده در انگلیس اجرایی خواهد شد.

پذیرش خواسته های دولت انگلیس از سوی اتحادیه اروپا با واکنش های متعددی روبرو شده است.

برخی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا از این توافقنامه بدست آمده استقبال کردند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)  

آنگلامرکل صدر اعظم آلمان، توافق برای ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا را «توافقی عادلانه» خواند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی نیز از حصول این توافق ابراز خرسندی کرد.

با وجود این کامرون کار سختی برای متقاعد کردن احزاب مخالف و حتی مخالفین این توافقنامه در حزب محافظه کار پیش از برگزاری همه پرسی خواهد داشت.

برخی از سیاستمدارن انگلیسی بشدت از این توافقنامه انتقاد کردند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku