News   /   آمريکا

اوباما خواستار مقابله با داعش در لیبی

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کاخ سفید اعلام کرده است باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به مشاوران امنیت ملی خود دستور داده است با تلاش داعش برای گسترش نفوذ در لیبی و دیگر کشورها مقابله کنند.

گروه تروریستی داعش برای تحکیم پایگاه خود در شهر سرت در لیبی، از وجود هرج و مرج و خلا سیاسی در این کشور سود برده است. این گروه همچنین در ماه جاری چندین مورد حمله به تاسیسات نفتی لیبی انجام داده است.

کاخ سفید روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهور به تیم امنیت ملی خود دستور داده است تا به تلاش خود برای حمایت از اقدامات ضدتروریستی در لیبی و کشورهای دیگری که داعش خواستار حضوردر آنهاست، ادامه دهند.»

پیش از این در روز پنجشنبه اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که داعش همانند آنچه در عراق و سوریه در سالهای گذشته انجام داده است، در حال تاسیس مراکز آموزشی در لیبی و پذیرش پیکارجویان خارجی است.

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم همچون وضعیتی که در سوریه و عراق بود، در سراشیبی قرار داشته باشیم. به همین علت با دقت مراقب اوضاع هستیم و گزینه‌هایی را که ممکن است در آینده انجام دهیم، افزایش می‌دهیم.»

اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا

کارتر گفت: «ما می‌خواهیم به آنها (لیبی) کمک کنیم تا بر کشور خود تسلط یابند و البته امریکا زمانی که دولت لیبی شکل بگیرد، آن را حمایت خواهد کرد.»

روز چهارشنبه پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفت امریکا «شمار اندکی از پرسنل نظامی» به لیبی اعزام کرده است تا «با انجام مذاکرات با نیروهای محلی تصویر شفاف‌تری از آنچه در حال رخ دادن است، به دست آورند.»

کوک همچنین گفت: «ما به گزینه‌های نظامی فکر می‌کنیم.»

از زمان سرنگونی و قتل معمر قذافی، دیکتاتوری درازمدت لیبی، در سال 2011، این کشور توسط دو دولت اداره شده است که یکی در شهر طبرق قرار دارد و از حمایت دولت های غربی برخوردار و دولت طرابلس که مورد حمایت دسته‌ای از گروه‌های سیاسی و شبه نظامی است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku