News   /   اروپا

تظاهرات 40 هزار نفر در مولداوی ضد فساد گسترده دولتی

تظاهرات گسترده ضد دولتی در مولداوی

حدود 40 هزار نفر از مردم مولداوی با حضور در خیابان‌های کیشیناو، پایتخت، علیه دولت شعار دادند و خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شدند.

در این تظاهرات گسترده گروه‌های چپگرا و راستگرا، طرفداران اتحادیه اروپا و روسیه، حضور داشتند و خواستار کناره گیری دولت از قدرت شدند. پس از آنکه کابینه جدید مولداوی روز چهارشنبه گذشته، تایید شد، اعتراضات در این کشور فقیر اروپایی شدت گرفته است.

معترضان که در هوای بسیار سرد و زیر صفر کیشیناو به خیابان‌ها آمده بودند، با سردادن شعارهایی خشم خود را از فساد گسترده در میان طبقه حاکم اعلام کردند.

آندری ناستاس رهبر مخالفان در جمع معترضان گفت: «مردم با ما هستند. آنها نمی‌خواهند از الیگارشی و مقامات جنایت کار حمایت کنند.»

در همین حال تجمعی نیز قرار بود در حمایت از دولت مولداوی تشکیل شود اما از بیم درگیر شدن با مخالفان دولت، برگزاری آن لغو شد.

مولداوی از ابتدای سال 2015 میلادی و پس از آنکه یک میلیارد دلار (925 میلیون یورو) در جریان فساد مالی دولتی ناپدید شد، صحنه برگزاری تظاهرات  گسترده مردمی بوده است؛ این اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرد که ولاد فیلات نخست وزیر پیشین در ماه اکتبر به خاطر فساد گسترده دولتی بازداشت شد.

مولداوی که میان دو کشور اوکراین و رومانی در اروپای شرقی واقع شده، در سال‌های اخیر همواره صحنه رقابت روسیه و اتحادیه اروپا برای داشتن نفوذ بیشتر در این کشور فقیر اروپایی بوده است؛ اگرچه پس از امضای توافق تاریخی سال 2014 با اتحادیه اروپا، روابط مولداوی با روسیه رو به تیرگی نهاده است.

اما در شرایط کنونی به نظر می‌آید گروه‌های چپ و راست با کنار گذاشتن اختلافات سنتی خود، خواستار برقراری عدالت و مقابله با فساد مالی گسترده در این کشور اروپای شرقی هستند.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku