News   /   آفريقا

تظاهرات هزاران معلم مراکشی در اعتراض به بیکاری

تظاهرات هزاران معلم مراکشی در اعتراض به برنامۀ دولت برای کاهش مشاغل دولتی در حوزۀ آموزش و پرورش (24 دی 1394- عکس از رویترز)

هزاران معلم کارآموز مراکشی به همراه خانواده‌هایشان در اعتراض به طرح دولت برای کاهش مشاغل آموزشی تظاهرات کرده‌اند.

معترضان بدون توجه به ممنوعیت رسمی تظاهرات در شهر رباط، پایتخت مراکش به خیابان‌ها آمدند.

هزاران معترض با حمل پلاکاردهایی، فریاد «سرکوب مرا نمی‌ترساند» سر دادند و از کنار صدها نیروی پلیس ضد شورشی که در کنار ماشین‌های آبپاش ناظر این تظاهرات بودند، عبور کردند.

برخی منابع خبری اعلام کردند هفتۀ پیش نیروهای پلیس مراکش اقدام به سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مشابهی در رباط کردند. 

در کشور مراکش که به شیوۀ پادشاهی اداره می‌‎شود، به ندرت تظاهرات گسترده‌ای روی می‎دهد.

هنگامی که قیام طرفداران دموکراسی در سال 2011 موجب سرنگونی حکومت دیکتاتوری در تونس، مصر و لیبی شد، مردم مراکش نیز دست به اعتراضات مشابهی زدند، اما حکومت این کشور با اجرای اصلاحاتی محدود، صرف هزینه و تدابیر شدید امنیتی موج اعتراض‌ها را آرام کرد.

فارغ‌التحصیلان بیکار و کم‌بینای مراکشی که سعی در ورود به وزارت همبستگی، زنان، خانواده و توسعۀ اجتماعی داشتند، با نیروهای امنیتی درگیر شدند. (1 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

تظاهرات معلم‌های کارآموز مراکشی یکی از چندین تظاهرات بزرگ علیه دولت این کشور در چند ماه گذشته است.

دولت مراکش قصد دارد برای کاهش هزینه‌ها، استخدام دولتی را کاهش دهد.

یکی از معترضان که برای شرکت در تظاهرات و حمایت از دخترش از شهرستان قنیطره به رباط آمده بود، گفت: «من سه فرزند دارم، و تصور می‌کردم بالاخره یکی از آن‌ها شغلی برای خود دست و پا کرده است، اما به نظر می‌رسد این‌گونه نیست... (با حضور من) دست‌کم اگر او را مورد ضرب و شتم قرار دهند، من هم کتک می‌خورم.»

دولت مراکش روز پنج‌شنبه (1 بهمن) اعلام کرد، اجازه نخواهد داد هیچ تظاهرات غیرقانونی‌ای برگزار شود، اما سازمان‌دهندگان تظاهرات‌ها می‌گویند براساس قانون اساسی کشور حق اعتراض دارند.

پلیس مراکش تجمعات اعتراضی پیشین معلم‌های کارآموز را سرکوب کرده‌ است، اما معترضان می‌گویند تا لغو مصوبات دولت به تظاهرات ادامه خواهند داد.

تا کنون ده‌ها نفر در جریان این اعتراض‌ها زخمی شده‌اند که سه تن از آن‎ها نیازمند مراقبت‌های پزشکی بوده‌اند.

تظاهرات هزاران معلم در رباط، پایتخت مراکش (21 آبان 1394- عکس از رویترز)

در پی اقدامات پلیس در سرکوب کردن معترضان، دولت عبدالله بن کیران، نخست وزیر مراکش وادار به صدور فرمانی برای تفحص دربارۀ خشونت پلیس شد.

وام‌دهندگان خارجی به مراکش بیش از همسایگانش در آفریقای شمالی برای کاهش هزینه‌های دولتی فشار آورده‌اند، هرچند به گفتۀ تحلیل‌گران تونس و الجزایر نیز با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما کاهش مشاغل دولتی، یارانه‌ها و مزایای دیگری که مراکشی‎ها برای سال‌ها از آن برخوردار بوده‎اند، موجی از اعتراضات را رقم زده است.

در تونس، کشور همسایۀ مراکش، تظاهرات مردم در اعتراض به بیکاری و مشکلات اقتصادی منجر به شورش در نقاط مختلف کشور، به خصوص در شهر فقیر قصرین شد و دولت ناگزیر اقدام به وضع مقررات منع آمد و شد کرد. 

حدود 10 هزار جوان مراکشی در آزمون ورود به دورۀ آموزشی برای تدریس در مدارس دولتی پذیرفته شدند، اما دولت در تاریخ 16 مهر سال جاری اعلام کرد که این افراد باید در آزمون دیگری شرکت کنند و در نهایت تنها 7 هزار نفر پذیرفته خواهند شد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku