News   /   اروپا

اعتراض حامیان کردها به عملیات نظامی در مناطق کردنشین ترکیه

راهپیمایی فعالان حامی کردها در شهر فرانکفورت آلمان (3 بهمن 94)

بیش از هزار فعال حامی کردها برای اعلام همبستگی با کردهای ترکیه در آلمان راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی که روز شنبه در فرانکفورت برگزار شد، فعالان از عملیات ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور انتقاد کردند.

آنها همچنین بنرهایی در حمایت از کردهای ترکیه حمل کردند و در اعتراض به سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شعارهایی سر دادند.

تظاهرات مشابهی روز گذشته در فرانسه برگزار شد.

انتقاد عفو بین الملل از سرکوبگری ترکیه

سازمان عفو بین‌الملل دولت ترکیه را به دلیل سرکوب معترضان و همچنین اعمال فشار در مناطق کردنشینِ این کشور مورد انتقاد قرار داده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیاتی که در حال حاضر با وجود مقرراتِ منع رفت‌وآمد 24 ساعته اجرا می‌شود زندگی ده‌ها هزار نفر از مردم را به خطر انداخته و به مثابه تنبیه جمعی است.»

عفو بین‌الملل در بیانیه خود افزود ارتش ترکیه در عملیات خود به «سوء استفاده از قدرت، از جمله استفاده از تسلیحات سنگین در مناطق مسکونی» متوسل می‌شود.

این سازمان به نقل از موسسه حقوق بشر ترکیه اعلام کرد از تابستان 94 (اوت 2015) 162 نفر، از جمله 29 زن، 32 کودک و 24 فرد مسنِ بالای 60 سال در جریان حکومت نظامی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل افزود مقررات منع رفت و آمد باعث شده مردم برای مدت طولانی در مواقع ضروری به پزشک، آب، غذا و برق دسترسی نداشته باشند.

ارتش ترکیه از دسامبر 2015 (23 آذر) عملیاتی گسترده در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز کرده است؛ عملیاتی که با حکومت نظامی، بمباران و دستگیری‌های گسترده در این مناطق ناآرام همراه است.

مقام‌های دولت ترکیه هدف از برقراری حکومت نظامی در این مناطق را مبارزه با شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اعلام کرده‌اند.

بنا بر اعلام اداره امنیت ترکیه، از زمان آغاز این عملیات حدود 100 هزار نفر آواره شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku