News   /   آسيا

ژاپن تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کرد

تصویر آرشیوی از فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن در جریان دیدار از تهران (15 اکتبر 2015-AFP)

پس از تأئید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای (برجام) ژاپن نیز روز جمعه به تبعیت از قدرت های جهانی تحریم های ضد ایرانی را لغو کرد.

درحال حاضر ده‌ها میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد شده است و شرکت‌های جهانی که از انجام معاملات تجاری با ایران منع شده بودند می توانند وارد بازار این کشور شوند.

یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «ژاپن تمایل دارد روابط مبتنی بر همکاری با ایران را تقویت کند و از طریق روابط دوستانه با این کشور به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک کند

با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های بیمه ای ژاپن قادر خواهند بود معاملات تجاری با ایران را تحت پوش بیمه ای خود قرار دهند.

در زمینه تجارت نیز این کشور خواهد توانست در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.
با این حال لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای در حالی صورت گرفته است که واشنگتن تحریم‌های جدیدی مرتبط با برنامه موشکی کشورمان وضع کرده است. 
اعمال این تحریم‌ها موجب احتیاط شرکت‌های خارجی شده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه (26 دی) از اجرایی شدن برجام خبر دادند. (خبرگزاری فرانسه)

پالایشگاه‌های نفت ژاپن هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفتند که به دلیل عدم اطمینان درباره اینکه شرکت‌های بیمه در امریکا می توانند محموله های ایرانی را تحت پوشش بیمه قرار بدهند، برای انتقال نفت ایران به استفاده از بیمه ویژه دولت ادامه خواهند داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب (26 دی) با اعلام اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، از لغو تحریم‌های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان پس از مدت ها مذاکره در تاریخ 23 تیر 1394 در وین پایتخت اتریش، درباره برجام به توافق رسیده بودند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku