News   /   آمريکا

اوباما: تعامل با ایران، فرصتی استثنایی ایجاد کرد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا گفت تعامل با ایران فرصت استثنایی ایجاد کرد. 

اوباما در یک سخنرانی درباره اجرایی شدن برجام گفت:«اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای به معنی پایان یافتن همه مسائل با ایران نیست.»

وی درباره تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته برای نهایی شدن مسئله هسته‌ای ایران گفت، توافق هسته‌ای ایران نشان داد برقراری ارتباط دیپلماتیک با آمریکا امکان پذیر است و حل مسئله هسته‌ای ایران به نفع اقتصاد آمریکا نیز بوده است.

اوباما همچنین اظهار امیدواری کرد ایران از فرصت همکاری با کشورهای جهان در جهت تقویت منافع مشترک و گسترش ثبات استفاده کند.

آقای اوباما گفت که دست یافتن به توافق جامع با ایران از طریق دیپلماسی، باعث جلوگیری از بروز جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه شد و نگرانی ها از برنامه اتمی ایران را برطرف کرد.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود، مستقیما مردم ایران را خطاب قرار داد و ضمن تمجید از تمدن و فرهنگ ایران و خدماتی که ایرانیان در علم و هنر به جهان کرده اند، گفت که انزوای ایران پایان یافته و فرصت برای ایرانیان، به ویژه برای جوانان ایرانی فراهم شده که با مردم دنیا ارتباط برقرار کنند و به همکاری بپردازند.

اوباما ضمن ابراز خرسندی از آزاد شدن چهار زندانی آمریکایی گفت، زندانیان آزاد شده در راه بازگشت به آمریکا هستند.

وی با اشاره به وضع تحریم‎های جدید علیه ایران درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران گفت، آمریکا همواره بر دست نیافتن به تسلیحات اتمی تاکید دارد.

مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که برنامۀ موشکی تهران از جمله موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و ناقض قطعنامۀ 2231 نیستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ 29 تیر ماه سال جاری با تصویب قطعنامۀ 2231 ایران را از توسعۀ برنامۀ موشکی در ارتباط با ساخت موشک‌هایی که «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» منع کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین افزود، اختلافات اساسی بین ایران و آمریکا همچنان باقی خواهد ماند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku