شرکت هواپیماهای مسافربری ایرباس از آمادگی خود برای بازگشت مجدد به بازار هواپیمایی ایران خبر داده است.
فابریس برژیه، مدیر واحد هواپیماهای مسافربری ایرباس، در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز ضمن تایید برقراری تماس با ایران گفت: «ایران بازار عظیمی برای ایرباس و رقبای آن است.»
برژیه افزود: «بعد از لغو تحریمها هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکتهای هواپیمایی ایرانی را به عنوان یک مشتری عادی مانند سایرین در جهان در نظر نگیریم.»
با وجود این، وی تاکید کرد مذاکرات تجاری هنوز آغاز نشده زیرا شرکتهای غربی تا زمانی که توافق هستهای میان ایران و قدرتهای جهانی به اجرا در نیامده است، اجازه انجام چنین مذاکراتی را ندارند.
ایران بعد از توافق اولیه هستهای در پاییز 92 (نوامبر 2013) با دو شرکت ایرباس و بوئینگ تماسهایی برقرار کرد؛ به موجب این توافق، ایرباس و بوئینگ مجوز ارسال قطعات یدکی و خدمات ایمنی به ایران را دریافت کردند.
در همین راستا، برژیه خاطر نشان کرد ایرباس به واسطه تامین برخی قطعات یدکی و خدمات ایمنی، از نیازهای هواپیمایی آینده شرکتهای هواپیمایی و مقامات ایرانی آگاهی یافته است و سعی میکند درک بهتری از نیازهای مشتریان ایرانی خود در آینده داشته باشد.
ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود به 500 فروند هواپیما از انواع مختلف نیاز دارد که هزینه این تعداد هواپیما رقمی بالغ بر 50 میلیارد دلار خواهد شد.
با وجود این، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، پیشتر گفته بود ایران نمیتواند 50 میلیارد دلار هزینه برآورد شده برای خرید هواپیماهای جدید را تامین کند که در این صورت گزینه لیزینگ پیشنهاد معقولتری به نظر میرسد.
آخوندی درباره روابط با ایرباس گفته بود دو طرف «به طور مستقیم» در حال مذاکره هستند.