News   /   ايران

ایران: عربستان به دنبال تحمیل اراده خود به دیگر کشورها است

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران می‌گوید عربستان ارادۀ خود را به دیگر کشورها تحمیل می‌کند تا یارگیری کرده و وانمود کند این کشور تنها نیست.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه در واکنش به بیانیۀ اخیر اتحادیۀ عرب علیه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری گفت: «در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب مقداری شعار صادر شده است که به نوعی اعلام موضع صرف است.»

روز یکشنبه نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست اضطراری وزیران امور خارجه این اتحادیه که به درخواست عربستان در قاهره مقر این اتحادیه تشکیل شد، ایران را به انجام دادن اقدامات تحریک آمیز متهم کرد. وی همچنین از وزیران امورخارجه کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا با اتخاذ یک موضع واحد و مستحکم، از ایران بخواهند تا از دخالت در امور کشورهای عربی دست بکشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی صراحتاً مخالفت خود را با قطع روابط دیپلماتیک (با ایران) اعلام کرد.»

وی افزود: «تقریباً هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست‌های یکجانبۀ عربستان حمایت نکرده است.»

جابری انصاری با اشاره به این‌که اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان برخلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشر بوده است و بسیاری از کشورها مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند، گفت: «اتحادیۀ عرب تحت فشار سعودی‌های (برای تحمیل اراده‌شان به این کشورها) به نوعی با موضع جهانی در مورد این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی مخالفت کرده است.»

وزارت کشور عربستان در تاریخ 12 دی (2 ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای از اعدام چهل و هفت نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر خبر داد. اعدام شیخ نمر، با واکنش‌های شدید مردم و سیاست‌مداران ایران و چندین کشور دیگر روبرو شد. 

مردم ایران در اعتراض به اعدام این روحانی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع اعتراضی برپا کردند، اما عده‌ای خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت این ساختمان‌‌ها کردند. با وجود محکومیت این حملات از سوی مقامات ایرانی، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

وی گفت: «به نظر می‌رسد علیرغم همۀ داد و فریادها برای تحمیل اقدامات یکجانبۀ سعودی برای کسب آن‌چه مطلوب عربستان بوده است، نه در شورای خلیج فارس و نه در اتحادیۀ عرب هیچ اقدام جمعی (علیه ایران) تصویب نشده است.»

جابری انصاری افزود: «البته برخی از دولت‌های عربی اقداماتی را، در واقع نوعی تاکتیک‌های دیپلماتیک را، متمایز از اقدام عربستان سعودی انجام دادند که در جریان فشار گسترده‌‍ای که عربستان سعودی می‌آورد، چندان غیرعادی نیست.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku