News   /   آسيا

رئیس شورای ریش سفیدان نارداران باکو بازداشت شد

ناطق کریم اف، رئیس شورای ریش سفیدان نارداران در جمهوری آذربایجان

نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان ناطق کریم اف، رئیس شورای ریش سفیدان نارداران را بازداشت کرده‌اند.

کریم اف 81 ساله به خیانت به استقلال و تمامیت ارضی کشور، آسیب به امنیت ملی، همکاری با دشمن و جاسوسی متهم شده است.

این در حالی است که برخلاف آن‌چه از سوی مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان مطرح شده است وی به دلیل مواضع‌اش دربارۀ ضرورت آزادسازی قره‌باغ و دفاع از ارزش‌های ملی و معنوی در جمهوری آذربایجان به وطن‌دوستی مشهور است.

کریم اف تنها چهره‌ای بوده است که دربارۀ درگیری‌های رخ داده طی شش هفتۀ اخیر در نارداران با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کرد.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رئیس مرکز دفاع از آزادی وجدان و اعتقادات دینی در جمهوری آذربایجان با اشاره به بازداشت رئیس شورای ریش سفیدان در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی فیس بوک نوشت: «کربلایی ناطق کریم اف را به عنوان فردی مومن و وطن پرست می‌شناسم و متهم کردن وی به خیانت به کشور را به هیچ وجه قبول نمی‌کنم.»

کریم اف در آخرین موضع‌گیری خود پیش از بازداشت، تاکید کرده بود ناردارانی‌ها «حذف نام ائمه اطهار (ع) از معابر و میادین این منطقه را نخواهند پذیرفت و هیچگاه از لبیکی که به امام حسین (ع) گفته‌اند عقب نشینی نخواهند کرد».

این فعال شیعه اولین کسی بود که در جمهوری آذربایجان اقدام رژیم سعودی در اعدام آیت‌الله نمر را به شدت محکوم کرد.

وزارت کشور عربستان شنبۀ گذشته با انتشار بیانیه‌ای از اعدام چهل و هفت نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور خبر داد. 

پیشتر نیروهای امنیتی باکو، در آستانۀ اربعین حسینی به مجلس عزاداران حسینی در نارداران حمله کردند. در این واقعه پنج شیعه کشته و ده‌ها تن زخمی و بازداشت شدند.  

تصویر نیروهای ویژه پلیس آذربایجان در نارداران

پس از این رخداد، دولت باکو پرچم‌های حسینی و نمادهای شیعی را در این منطقه جمع‌آوری کرده و ده‌ها فعال شیعه را در سراسر کشور بازداشت کرد.

در حال حاضر بیش از 150 فعال شیعه در زندان‌های آذربایجان به سر می‌برند. 18 نفر از این افراد روحانی هستند.

حجت الاسلام طالع باقرزاده که به شیخ نمر آذربایجان شهره است، یکی از مبارزان شیعۀ زندانی در جمهوری آذربایجان است.

براساس گزارش‌ها منطقۀ نارداران از حدود چهل روز پیش تا کنون تحت محاصرۀ حدود پنج هزار نیروی وزارت کشور آذربایجان قرار دارد. آب این منطقه نیز از هفتۀ گذشته قطع شده است.

جمهوری آذربایجان حدود 9 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند.نارداران که میزبان حرم مطهر رحیمه خاتون از خواهران امام رضا(ع) است، یکی از کانون‌های تشیع در جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku