News   /   آمريکا

اوباما و عبادی درباره تنش بین ریاض و تهران گفت‌وگو کردند

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، درباره نگرانی دو کشور از پیامد اعدام شیخ نمر و تعرض به سفارت عربستان در تهران گفت‌وگو کردند.

کاح سفید روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اوباما با عبادی درباره تنش‌های اخیر بین عربستان و ایران و نیز اوضاع امنیتی منطقه تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است اوباما و عبادی از همه طرف‌ها خواسته‌اند «خویشتن‌داری نشان دهند و از سخنان یا رفتار تحریک‌آمیز بپرهیزند.»

همچنین آن دو بر «اهمیت حفظ روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو بین همه طرف‌ها» تاکید کردند.  

این در حالی است که در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی، شماری از مردم ایران مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع کردند. اما تعرض عده‌ای از «خودسر» به این ساختمان‌ها سبب شد عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کند.

همچنین، دیروز ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از آمادگی بغداد برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض خبر داد.

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تاریخ 16 دی 94 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

ظریف در این نشست با انتقاد از اقدام عربستان در قطع روابط خواستار کاهش تنش‌ها بین ریاض و تهران شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم از رئیس قوه قضائیه خواست به پرونده تعرض به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان «فوری و خارج» از نوبت رسیدگی شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در چند روز گذشته با مقام‌های ایران و عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه (عکس: خبرگزاری فرانسه)

در همین حال استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم روز سه‌شنبه وارد عربستان شد و با دیپلمات‌های خارجی و نیز نمایندگان گروه‌های مخالف دولت دمشق در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین قرار است پس از عربستان به ایران سفر کند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین نگرانی سازمان ملل و دیگر کشورها، تاثیر منفی تنش‌ها بین ایران و عربستان بر روند مذاکرات صلح سوریه و نتایج به دست آمده در مذاکرات وین است.

در پی اقدام عربستان در قطع یک جانبه روابط خود با ایران، برخی کشورهای دیگر از جمله سودان و بحرین نیز روابط خود را با تهران قطع کردند.

کویت و قطر هم سفرای خود را از تهران فراخواندند و امارت سطح روابط خود با ایران را کاهش داده است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku