News   /   آمريکا

70 سال تسلیحات اتمی امریکا: مرگ حدود 33 هزار و 500 امریکایی

ابر قارچ مانند ناشی از اولین آزمایش یک بمب هیدروژنی موسوم به «قلعه براوو» در تاریخ 1 مارس سال 1954 در آتول بیکینی، جزایر مارشال، در غرب اقیانوس آرام است (منبع: ویکی پدیا)

بر اساس یک تحقیق جدید، ده‌ها هزار نفر از شهروندان امریکایی ظرف چند دهه گذشته بر اثر فعالیت در کارخانجات تولید سلاح اتمی در امریکا جان باخته‌اند.

این تحقیق که توسط گروهی از خبرنگاران تحقیقی پایگاه خبری «مک‌کلاچی نیوز» انجام شده حاکی از آنست که دست‌کم 33 هزار و 480 امریکایی از سال 1945 بر اثر بیماری‌های ناشی از مواجهه با تولید جنگ‌افزار هسته‌ای جان باخته‌اند.

در این پژوهش که از میلیون‌ها سند دولتی و مصاحبه‌های متعدد بهره گرفته شده مشخص شد که از سال 1945 تاکنون 107 هزار و 394 تن از کارکنان کارخانجات جنگ‌افزارسازی اتمی امریکا به سرطان و سایر امراض خطرناک مبتلا شده‌اند.

از این تعداد، حدود 53 هزار نفر که به تصدیق مسئولان دولتی در محیط کار خود در معرض تشعشعات بیش از حد بوده‌اند تحت لوای طرح پرداخت غرامت بیماری‌های شغلی کارکنان بخش انرژی از دولت فدرال 12 میلیارد دلار غرامت دریافت کردند. در همین حال، 33 هزار و 480 تن از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «هافینگتن پست،» کارکنان شاغل در کارخانجات تسلیحات هسته‌ای فقط بخش کوچکی از اتباع امریکایی را تشکیل می‌دهند که زندگی‌شان در راستای آمادگی برای جنگ هسته‌ای تباه شده است.

در گزارشی که وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا در سال 2002 منتشر کرد ادعا شد که فقط از سال 1951 تا 1963  -برهه آزمایشات سلاح‌های اتمی در جو، که بیش از نیمی از آن توسط امریکا انجام شد- 11 هزار امریکایی بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند.

از آنجا که این برآورد مواجهه با تشعشات داخلی ناشی از استنشاق یا بلع ذرات رادیواکتیو را لحاظ نکرده است، موسسه تحقیقات انرژی و زیست محیطی میزان واقعی تلفات سرطان‌های ناشی از آزمایشات هسته‌ای را 17 هزار مورد تخمین زده است.

شمارافرادی که بر اثر آزمایشات اتمی به سرطان مبتلا شدند بسیار بیشتر از تلفات آن است. مطالعات دولتی شمار شهروندان امریکایی مبتلا به سرطان را دست‌کم 80 هزار نفر تخمین می‌زند.

بسیاری از این افراد ساکنان شهرک‌ها و شهرهای اطراف سایت‌های آزمایشات اتمی امریکا بوده‌‎اند، که از این رو، از طریق ابرهای رادیواکتیو که جریان باد به سمت این مناطق آورده دچار آلودگی شده‌اند.

استیون دی کِلی، پیمانکار سابق سازمان جاسوسی سیا و سازمان امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌اِی) در حال گفتگو با پرس تی وی

حال، استیون دی کِلی پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌اِی) معتقد است ابتلا به سرطان و انتشار ذرات رادیواکتیو در محیط زیست فقط بخشی از عوارض تسلیحات اتمی امریکا است.

در دهه 50 میلادی، دولت امریکا در سایت آزمایشی نِوادا حدود 100 انفجار هسته‌ای در جو انجام داد، که حدود 30 درصد بقایای رادیواکتیو بر فراز شهرک‌های مجاور شرقی با جمعیتی حدود 100 هزار نفر اشاعه یافت.

ساکنان سن جرج در ایالت یوتا به یاد دارند که ابر صورتی رنگی بر فراز آسمان قرار داشت و آنان در میان ذرات مشغول کار، قدم زدن و تنفس، رختشویی و بلع آن بودند.

یکی از شهروندان گفت: «حتی کودکان برف را می‌خوردند و نمی‌دانستند که بعدها منجر به مرگشان خواهد شد.»

در دهه‌های آتی، میزان ابتلا به سرطان خون و سایر سرطان‌ها در مناطق نزدیک سایت نوادا افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافت، که این امر در مورد 250 هزار سرباز امریکایی که در معرض آزمایشات تسلیحات اتمی قرار داشتند نیز صدق می‌کرد.

از دیدگاه فرماندهان ارتش امریکا، تماس نزدیک سربازان امریکایی با انفجارهای هسته‌ای برای آمادگی آنان در یک جنگ هسته‌ای ضرورت داشت.

در همین حال، کارگران معادن اورانیوم نیز قشر دیگری از مردم امریکا هستند که متحمل آسیب و تلفات برنامه تسلیحات اتمی امریکا شده‌اند.

بنا بر گزارش مزبور، بلایای هسته‌ای امریکا صرفا موضوعی مربوط به گذشته نیست بلکه به نظر می‌رسد که به همین ترتیب آینده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، زیرا دولت امریکا اکنون در حال آغاز اجرای طرح نوسازی کارخانجات جنگ‌افزارسازی اتمی خود به ارزش یک تریلیون دلار است.

این طرح شامل احداث کارخانجات و آزمایشگاه‌های جدید تولید سلاح اتمی و تولید انبوه تسلیحات و کلاهک‌های اتمی جدید برای شلیک از هوا، زمین و دریا است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku