News   /   ايران

جابری انصاری: تعهدات امریکا براساس برجام ملاک است

دومین نشست خبری حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران (30 آذر 94)

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران دربارۀ مصوبۀ ضد ایرانی کنگرۀ امریکا می‌گوید آن‌چه به ایران مربوط است، تعهداتی است که ایالات متحده براساس برجام برعهده  گرفته است.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه در دومین نشست خبری خود با اشاره به مصوبۀ کنگرۀ امریکا مبنی بر محدودیت مسافران ایرانی در سفر بدون ویزا به ایالات متحده گفت مسائل داخلی امریکا به ایران مربوط نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران افزود: «ملاک ما اجرای تعهدات خواهد بود، بر اساس اجرا و یا عدم اجرای این تعهدات تصمیمات بعدی را اتخاذ می‌کنیم  و تصمیم گیری در این زمینه بر عهدۀ وزارت خارجه نیست بلکه برعهدۀ کمیسیون نظارت بر برجام است و وزارت امور خارجه مجری تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص خواهد بود.»

وی با اشاره به اقدام امریکا در تصویب این قانون، گفت: «کاری که انجام شده گنجاندن تبصره‌ای در لایحه 2000 صفحه‌ای بودجه بوده که به امضای رئیس جمهور امریکا هم رسیده است ... (وزارت امور خارجۀ ایران) مذاکراتی را با کشورهای اروپایی و امریکا داشته‌ است که نتیجۀ این تلاش‌ها نامۀ وزیر خارجه امریکا به وزیر امورخارجه ایران بود.»

جان کری، وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه در نامه‌ای به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت: «ما به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات‌مان طبق توافقات پایبند می‌مانیم.»

مجلس نمایندگان امریکا مصوبۀ محدودیت سفر بدون ویزا را با 407 رای موافق در برابر 19 رای مخالف تصویب کرد. بر اساس این طرح افرادی که بعد از تاریخ یک مارس 2011 به عراق، سوریه، ایران و سودان سفر کرده باشند، از سفر بدون روادید به امریکا منع می‌شوند.

جابری انصاری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که در نهایت به توافق بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) ختم شد، افزود: «جریان‌های گستردۀ مختلف در امریکا با جلوداری صهیونیست‌ها تلاش گسترده‌ای انجام داده‌اند تا برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن برجام هم تلاش‌های آن‌ها ادامه دارد.»

دولت‌های اسلامی منافع جهان اسلام را در نظر بگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه دربارۀ سیاست‌های آنکارا برای از سرگیری روابط با تل‌آویو، گفت: «آن‌چه از نظر جمهوری اسلامی ایران مهم است، این است که دولت‌های اسلامی سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که منافع خود و منافع امت اسلامی و حقوق بدیهی ملت فلسطین که دهه‌های متوالی در برابر اشغال مبارزه می‌کند، تحت تاثیر منفی قرار نگیرد.»

جابری انصاری در این باره افزود: «تحولات روزهای اخیر در حالی صورت گرفته است که کشور ترکیه با همسایگان مشکلاتی دارد و به نظر می‌رسد باید مسیر دیگری را با رژیم اشغالگر قدس طی کند.

وی همچنین گفت: «سیاست دولت ترکیه در تعامل با رژیم صهیونیستی دارای فراز و نشیب است و با توجه به حادثۀ کشتی مرمره که در آن تعدادی از اتباع کشور ترکیه توسط کماندوهای رژیم صهیونیستی کشته شدند، دولت ترکیه شروطی را اعلام کرده بود و روابط دو طرف در برخی زمینه‌های رسمی در حالت تعلیق درآمده بود.»

کماندوهای رژیم اسرائیل 10 خرداد 89 به کشتی ماوی مرمرۀ ترکیه که در قالب کاروان بین‌المللی «ناوگان آزادی» در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه عازم غزه بود، حمله کردند. از آن پس بود که روابط دولت آنکارا و رژیم تل‌آویو تیره‌تر شد.

در همین حال، طی هفته‌های گذشته خبرها حاکی از آن بود که  در مذاکرات برای از سرگیری روابط ترکیه با رژیم اسرائیل پیشرفت‌هایی حاصل شده است. [بیشتر بخوانید]

جابری انصاری همچنین از دولت ترکیه خواست با اتخاذ سیاست‌هایی با همسایگان، زمینۀ حل مشکلات موجود در منطقه را فراهم کند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku