News   /   آمريکا

میراث مخفی تسلیحات هسته‌ای امریکا؛ مرگ بیش از 33 هزار امریکایی

کارگران سایت هسته‌ای هنفورد واقع در ایالت واشنگتن

بنا بر نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، تقلای امریکا برای پیروزی در جنگ سرد و جنگ جهانی دوم، دست‌کم 33 هزار و 480 کارمند بخش هسته‌ای را در 70 سال اخیر در این کشور به کام مرگ کشانده است.

بنا بر نتایج تحقیق موسسه مک‌کلاچی، آمار این مرگ و میر - که برای اولین بار منتشر می‌شود – بیش از چهار برابر تعداد تلفات نیروهای امریکایی در جنگ‌های عراق و افغانستان است.

در این تحقیق که «بهای انسانی هنگفتِ» مجتمع‌های تسلیحات هسته‌ای امریکا را آشکار کرد، بیش از 70 میلیون سند اطلاعاتی بررسی شده است؛ این اطلاعات در چارچوب قانون آزادی اطلاعات از وزارت کار امریکا اخذ شد.

بر اساس این گزارش، تعداد قربانیان شامل تمامی کارکنانی است که خود یا خانواده‌شان غرامت دریافت کرده‌اند. مبلغ این غرامت از محل بودجه ویژه‌ای که در سال 2001 به تصویب رسید، تامین می‌شود.

اطلاعات ثبت شده در یک پایگاه داده نشان می‌دهد در 107 هزار و 394 کارگری که در 70 سال اخیر در ساخت زرادخانه‌ هسته‌ای امریکا فعالیت می‌کردند، سرطان و دیگر بیماری‌ها رویت شده است.

موسسه مک‌کلاچی در این تحقیق با بیش از 100 کارگر، مقام دولتی و کارشناس مصاحبه انجام داده است.

بنا بر این تحقیق، برآورد مقام‌های دولت امریکا درباره شدت بیماری کارکنان بخش هسته‌ای بسیار ناچیز بود. آنها در ابتدا پیش بینی کردند برنامه پرداخت غرامت سالانه 120 میلیون دلار هزینه در برداشته و تنها شامل حال سه هزار نفر می‌شود، اما با گذشت 14 سال، دولت برای پرداخت غرامت به بیش از 53 هزار کارگر 12 میلیارد دلار خرج کرد.

به رغم این هزینه گزاف، شواهد نشان می‌دهد وزارت کار امریکا تنها با درخواست کمتر از نیمی از افرادی که خواهان غرامت بوده‌اند، موافقت کرده است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد استانداردهای ایمنی کنونی نیز در پایین آوردن میزان تماس با تشعشعات و شمار حوادث روزانه نقش چندانی نداشته‌اند.

با وجود این شرایط، دولت امریکا سعی دارد برای کاهش مخارج خود، هزینه‌های درمانی، مزایای بازنشستگی و تعداد مرخصی‌های استعلاجی کارکنان کنونی این بخش را کاهش دهد. از زمان اجرای برنامه پرداخت غرامت در سال 2001 ، بیش از 186 هزار کارگر در این بخش در معرض مواد کشنده قرار گرفته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که امریکا درصدد است برای ارتقای زرادخانه هسته‌ای فرسوده‌ خود در 30 سال آتی مبلغ یک تریلیون دلار هزینه کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku