News   /   اروپا

شولتز: اتحادیه اروپا در معرض از دست دادن وحدت خود است

مارتین شولتز، رئيس پارلمان اروپا

رئیس پارلمان اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا به خاطر سیل پناهجویان در معرض از دست دادن وحدت خود قرار گرفته است، خواهان اقدامی یکپارچه برای پرداختن به این بحران شد.

مارتین شولتز سه‌شنبه ضمن هشدار درباره ظهور «نیروهایی» در سطح اروپا که ممکن است به فروپاشی اتحادیه 28 عضوی اروپا بیانجامد، گفت: «اتحادیه اروپا در معرض خطر است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آیا اتحادیه اروپا کماکان تا ده سال آینده به همین شکل باقی خواهد ماند یا خیر.»

شولتز گفت اتحادیه اروپا باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی به کار گیرد، در غیر این صورت پیامدهای آن «فاجعه‌بار» خواهد بود.

این سیاستمدار آلمانی که با روزنامه «دی ولت» گفتگو می‌کرد با اشاره به رویکرد نوظهور تفکر کشور-محور در میان بسیاری از دولت‌های اروپایی هشدار داد که جایگزین اتحادیه متحد کنونی اروپا «اروپای ملی‌گرا و اروپای مرزها و دیوارها» خواهد بود.

تصویری از پناهجویان سرگردان در شهر هورگوش واقع در مرز مجارستان با صربستان (25 شهریور 1394، عکس از AFP)

بیش از 850 هزار پناهجو در سال جاری عمدتا برای رهایی از مصائب جنگ و فقر در خاورمیانه و آفریقا وارد اروپا شده‌اند، که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شدیدترین بحران پناهجویان قاره اروپا به شمار می‌رود. انتظار می‌رود اروپا در سال آینده نیز شاهد سیل بی‌سابقه پناهجویان باشد.

هجوم پناهجویان سبب تنش میان اعضای اتحادیه اروپا شده است و بسیاری از کارشناسان سیاست‌های کشورهای غربی را عامل بروز این معضلات می‌دانند.

برخی از اعضای اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای شرق اروپا به شدت مقابل سهمیه‌های اجباری اتحادیه اروپا برای اسکان آوارگان مقاومت می‌کنند و در حال حاضر برای جلوگیری از ورود آوارگان موانع و حصارهای طولانی در امتداد مرزهایشان ایجاد کرده‌اند.

شولتز گفت چنین شیوه ملی‌گرایانه و «مهلکِ» حکومتی، اروپا را به گذشته فاجعه‌بار خود باز می‌گرداند.

وی افزود: «هیچ کشوری به تنهایی از عهده چالش‌هایی نظیر مهاجرت، تغییرات اقلیمی، تروریسم، سوداگری و جرائم بین‌المللی بر نمی‌آید. ما تنها با همکاری یکدیگر و در قالب اتحادیه اروپا می‌توانیم موفق شویم.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku