News   /   ايران

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای

نمایی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ پیشنهادی ایران درباره پیگیری خلع سلاح قدرت‌های هسته‌ای را به تصویب رسانده است.

مجممع عمومی دوشنبه با 121 رای موافق در مقابل 48 رای مخالف و 12 رای ممتنع قطعنامه غیر الزام آور مصوب کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی را تصویب کرد.

این قطعنامه خواستار اقدام عملی کلیه کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای برای خلع سلاح و ارتقای ثبات و امنیت بین‌المللی برای همگان است.

این قطعنامه همچنین خواستار اقدامات یک جانبه این کشورها برای تعدیل زرادخانه‌های هسته‌ای خود و نیز شفافیت بیشتر در خصوص توانمندی‌های سلاح‌های هسته‌ای خود و اجرای توافقنامه‌های بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه‌ را بر مبنای مصوبات سه کنفرانس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های 1995، 2000 و 2010 میلادی تنظیم کرده بود.

اکثریت 120 کشور عضو جنبش عدم‌تعهد از این قطعنامه حمایت کردند اما آمریکا، اسرائیل، کانادا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان از جمله کشورهای مخالف با این قطعنامه بودند. چین، کره، ژاپن، هند و ایتالیا نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، بعد از تصویب قطعنامه مزبور گفت: «درماده ششم معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تصریح شده که این کشورها موظفند مذاکرات برای آغاز خلع سلاح را آغاز کنند و از این کشورها خواسته شده است که اقدامات گام به گام برای غیرفعال کردن سلاح‌های هسته‌ای، سپس امحای آنها را عملی کنند که متأسفانه تاکنون هیچ گام مؤثر و یا جدی در این راستا برداشته نشده است.»

دهقانی افزود: «جامعه جهانی بر خلع سلاح هسته‌ای و اجرای تعهدات کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای تأکید دارد و روند کنونی حاکی از این است که آرام آرام در کمیته اول مجمع عمومی و دیگر مجامع، کشورهای هسته‌ای و رژیم صهیونیستی که دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند با مخالفت در برابر همه قطعنامه‌های خلع سلاح به‌ سمت انزوا خواهند رفت و قطعاً روز به روز در شرایط بدتری قرار خواهند گرفت.»

اسرائیل تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku