«ماموریت مشکوک»، «بحران»، «سرکوب»، «جنگ ساختگی»، «قدرت مردم»، «روابط رو به وخامت»... اینها واژهها و عباراتی هستند که اگر بینندۀ شبکۀ پرس تیوی باشید، هر شب از ساعت 19 به بعد در تیزر برنامهای با عنوان «مناظره» (The Debate) چند ساعت قبل از پخش، شما را به دیدن برنامهای زنده دعوت میکند که در نوع خود یکی از جذابترین و به تعبیر برخی، جذابترین برنامۀ شبکۀ خبر انگلیسی است.
در این برنامه، یک تحول مهم روز بینالمللی، به ویژه مسایل مرتبط با جهان اسلام، موضوع مناظره بین دو کارشناس است: یکی موافق و دیگری مخالف.
علاوه بر جذابیتهای بصری که محصول تلاش کارشناسان هنری برنامه است و با استفاده از فناوریهای نوین ارائه میشود، شاید مسالۀ دیگری که بر جذابیت برنامه میافزاید این است که کارشناسان برنامه آزاد هستند در مدت حدود نیم ساعت، هر آنچه که به نظرشان میرسد بیان کنند؛ بدون محدودیت.
حمید رضا عمادی، مدیر نیوزروم شبکۀ پرس تیوی در این زمینه میگوید: «روزی که این ایده به ذهن من رسید که یک مناظرۀ زنده ترتیب بدهم با کسی که خیلی مخالف و کسی که خیلی موافق موضوع برنامه است، بعضی مسئولین به من هشدار دادند که این کار خطرناکی است زیرا در تاریخ برنامههای زندۀ ایران سابقه نداشته و ممکن است کسی حرف نامناسب بزند و دردسرآفرین شود، اما من گفتم مسئولیت کامل را میپذیرم، چون اعتقاد دارم این کار باعث ایجاد اعتماد نزد مخاطب میشود و همینطور هم شد.»
وقار رضوی، از مجریان غیرایرانی برنامۀ مناظره نیز در این زمینه میگوید: «مباحث پخش شده در برنامههای مناظره، مسایلی هستند که سایر رسانههای جهان به دلیل انواع فشارهای اعمال شده از لابیهای مختلف، دولتهایشان یا سانسور غیرقانونی و ترس از اهانت به اشخاص، اغلب نمیتوانند به سراغشان بروند.»
برای جذب بینندگان از فضای مجازی هم استفاده میشود؛ حدود سه ساعت قبل از پخش برنامه، موضوع آن همراه توضیح مختصر در حساب کاربری فیس بوک شبکه منتشر شده، از بینندگان علاوه بر دعوت به دیدن برنامه، یک سوال مرتبط با موضوع مناظره پرسیده میشود. پاسخ های مخاطبان فیس بوکی نیز با توجه به تنوعشان، فضایی از مناظرۀ بین آنها را رقم میزند.
تعدادی از دیدگاههای مخاطبان فیسبوکی به تشخیص سردبیر ارشد شبکه، انتخاب میشود و در قالب نریشنهای 1 تا 2 دقیقهای در میآید. این بستهها که حاوی نظرات متفاوت مخاطبان فیس بوکی است، در اواسط برنامۀ مناظره پخش میشود و در آن نام کامل مخاطبان همراه دیدگاه هایشان، به صورت مکتوب نیز در صفحۀ تلویزیون به نمایش در میآید.
تعداد متوسط Like های هر موضوع مناظره در فیس بوک 400، و آمار متوسط دیدگاههای مخاطبان نیز 150 مورد است.
به گفتۀ آقای رضوی، «از نظر بسیاری افراد، شاید اجازه دادن به صداهای ضدایرانی برای پخش نظراتشان از یک شبکه ایرانی، غیر سازنده باشد. اما این اقدام، تبلیغ برای یک آرمان خوب است. رسانه های غربی، در ارائه این احساس که به افکار مختلف اجازه ابرازمی دهند، موفق هستند. ولی ما به تقلب در این زمینه نیاز نداریم. این مساله که به افرادی با دیدگاه کاملا مخالف اجازه می دهیم درباره مسایل بسیار مهم دنیا نقطه نظراتشان را در شبکه های ما پخش کنند، نشان می دهد که چقدر اسلام و جمهوری اسلامی واقع گرا هستند، زیرا دین ما یکی از ادیان کاملا عدالت طلب است. این مساله به خودی خود، خدمتی است که به بشریت می کنیم و به صورت کلی وظیفهای است برعهده ی ما به عنوان مسلمان که به یک خدای عادل معتقد هستیم.»
قطعا یکی دیگر از ابعاد جذاب برنامه در بخش فیس بوک رقم می خورد زیرا دیدگاه های مخاطبان فیس بوکی، یک طرفه نیست بلکه مواردی از نظرات مخالفان نیز باید انتخاب وپخش شود.
عمادی دراین باره می گوید: «پس از این برنامه هیچ کس دیگری نتوانست پرس تی وی را به یکجانبه گرایی و جانبداری متهم کند زیرا کارشناسان مخالف آزادانه به صورت زنده در پرس تی وی هر شب صحبت میکنند و دوباره همه به برنامه دعوت میشوند. در پخش مجدد برنامه هم کلامی سانسور نمیشود حتی اگر با بعضاً بیاحترامی بیسابقه کارشناسان پخش شده باشد. در این صورت است که مخاطب میداند پرس تی وی به آنها احترام گذاشته و برایشان تصمیم گیری نمیکند.»
برنامه با یک بسته ی خبری مرتبط با موضوع، به مدت 2 تا 3 دقیقه، شروع شده پس از آن مجری سوالات خود را مطرح می کند و کارشناسان پاسخ می دهند. گاهی اوقات که موضوع مناظره بسیار جنجالی است، واز طرفی برای سوق دادن بهتر مخاطب به فضای موضوع مناظره، به جای بسته های خبری آغازین برنامه، یکی از خبرنگاران شبکه درخارج از کشور ویا تهران، بینندگان را از آخرین مسایل مرتبط آگاه می کند. این مساله به ویژه در جنگ های غزه تجربه شده است.
ارتباط زنده با کارشناسان از طریق اس ان جی ویا اسکایپ با کیفیت بالا صورت می گیرد. که البته در مواردی به دلایل فنی ممکن است این امر حتی هنگام پخش برنامه، دچار مشکل شود. دراین صورت، ارتباط به مکالمه تلفنی تغییر می یابد. عموما کارشناسان در خارج از کشور مستقر هستند، اما در مواردی هم از کارشناسان داخلی ویا خارجی مستقر درتهران، در استودیوی شبکه استفاده می شود.
البته هماهنگ کردن با کارشناسان برنامه، کار ساده ای نیست؛ تصور کنید یک مسئول هماهنگی مانند «مهدی فرهمند» باید در فرصتی کوتاه دو میهمان کارشناس پیدا کند؛ کاری که چالش هایی را نیز همراه دارد: «میهمانان برنامه تحلیلی باید به طور کامل در مورد یک موضوع با یکدیگر مخالف باشند و بتوانند از مواضع خود دفاع کنند. لذا پیدا کردن میهمانانی که بتوانند در همه زمینهها در مورد یک موضوع خاص کاملا با هم مخالف باشند، کار بسیار سختی است.»
وی افزود: «از دیگرچالشهای برنامۀ تحلیلی، مشکلات فنی است که ممکن است قبل از برنامه و یا در طول برنامه اتفاق بیفتند، به دلیل اینکه بیشتر میهمانان از شهرهای مختلف امریکا در این برنامه شرکت میکنند، دریافت سیگنال، هماهنگیهای خاصی نیاز دارد که در برخی موارد به دلیل مشکلات فنی، سیگنال مورد نیاز به موقع دریافت نمیشود یا دارای اشکالاتی از قبیل صدا و تصویر است.»
کسانی که نمیتوانند برنامۀ مناظرۀ پرس تیوی را به صورت زنده و یا بازپخش دنبال کنند، کافی است به این آدرس مراجعه کنند تا برنامهها را در وب سایت شبکه ملاحظه کنند:
http://www.presstv.com/Default/Section/15057
برنامه ی مناظره در نیمه نخست سال هر شب ساعت 23 تهران (بر اساس مخاطبان خاور میانه و اروپا) شروع و در ساعات 7صبح (مختص امریکا در نیمه ی شرقی و غربی) و 14 (نیم روز اروپا) در روز بعد، باز پخش میشود. این برنامه در نیمۀ دوم سال، یک ساعت زودتر پخش و بازپخش میشود.
مناظره، تنها یک برنامه از سلسله برنامههایی است که پرس تیوی در چارچوب شعار معروف خود Voice of the Voiceless آن را به مخاطبان عرضه میکند. و دراین مسیر تمام سختیها و چالشهای موجود را به جان میخرد.
کلام آخر:
"Don’s miss The Debate, only on Press TV"
«مناظره را از دست ندهید، فقط در شبکۀ پرس تیوی.»