News   /   ايران

ورود روسای جمهور عراق و ترکمنستان به تهران برای شرکت در نشست سران اوپک گازی

فواد معصوم رئیس جمهوری عراق (راست) و قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان

روسای جمهور ترکمنستان و عراق برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شده‌اند.

به گزارش ایرنا، قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان و فواد معصوم رئیس جمهور عراق امروز (یکشنبه، یک آذر) وارد تهران شدند.

رئیس جمهور ترکمنستان و هیات همراهش پس از ورود، در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و مذاکره کردند.

مقام‌های دو کشور در 9 زمینه بهداشتی و پزشکی، پُست، احداث خط انتقال برق مرو – سرخس، ورزشی، راه و ترابری، راه و شهرسازی، حمل و نقل و راه آهن، استاندار و صدا و سیما با یکدیگر تفاهم همکاری امضا کردند.

رئیس جمهوری عراق نیز در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران، مورد استقبال علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی قرار گرفت.

قرار است فواد معصوم در این سفر ضمن شرکت در این اجلاس با روحانی دیدار و گفت‌وگو کند.

سران دیگر کشورهای صادرکننده گاز نیز تا ساعاتی دیگر وارد تهران خواهند شد.

این نشست دوشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران 9 کشور در تهران برگزار می‌شود.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، برای هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، از سوی ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در 23 دسامبر 2008 تاسیس شد.

ایران ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی را داد.

در حال حاضر، ٢٤ درصد از ترکیب انرژی جهان را سوخت گاز تشکیل می‌دهد که ایران با داشتن 33.8 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده در جایگاه نخست دارندگان ذخایر گازی جهان قرار دارد. 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku