News   /   آمريکا

دیده بان حقوق بشر: امریکا فروش بمب به عربستان را متوقف کند

اقدام نمادین یمنی‌ها مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا برای محکوم کردن کشتار هموطنان خود در حملات هوایی عربستان 17 آبان 1394 (AFP)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است واشنگتن باید فروش بمب به عربستان سعودی، کشور متجاوز به یمن را متوقف کند.

درخواست این سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک از دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی مطرح شده که ریاض به نقض قوانین جنگی در یمن متهم است؛ اگرچه هنوز تحقیقاتی جدی در این زمینه انجام نشده است.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «دولت ایالات متحده به خوبی از حملات هوایی بی‌رویه ائتلاف به رهبری عربستان که از ماه مارس صدها نفر از شهروندان را در یمن کشته، آگاه است.»

وی افزود: «در این شرایط ارائه بمب‌های بیشتر به عربستان سعودی، دستور العمل برای کشتار غیرنظامیان بیشتر است که ایالات متحده تا حدی مسئول آن خواهد بود.»

 در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به توافق اخیر فروش سلاح امریکا به عربستان آمده است: «دولت اوباما نباید بمب‌های هوایی به عربستان سعودی بفروشد.»

پنتاگون چند روز پیش از تائید قرارداد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به ارزش 1.29 میلیارد دلار خبر داد و اعلام کرد واشنگتن قصد دارد فورا بیش از 19 هزار بمب هوشمند به ریاض ارسال کند.

این قرارداد شامل 22 هزار بمب هدایت‌شونده پیووی 2، بمب چند منظوره بی‌ال‌یو-117 و دیگر بمب‌های هوشمند و همچنین کیت‌های تسلیحاتی هوشمند است که بمب‌های قدیمی‌تر را به بمب‌های هدایت‌شونده تبدیل می‌کند.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی امریکا اعلام کرده متعهد به حمایت از نیروی هوایی سلطنتی عربستان در بمباران یمن است. این بمباران‌ها تاکنون جان هزاران شهروند را در فقیرترین کشور جهان عرب گرفته است.

 

بمباران مناطق مسکونی صنعا، پایتخت یمن از سوی جنگنده های سعودی (AFP)

عربستان سعودی یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحات نظامی امریکا به شمار می‌آید.

در ماه سپتامبر توافق تسلیحاتی 5.4 میلیارد دلاری میان دو کشور تایید شد. براساس این توافق امریکا 600 موشک پدافندی پاتریوت-پی‌ای‌سی-3 به عربستان سعودی تحویل می‌دهد.

ماه گذشته نیز دولت امریکا قرارداد فروش چهار کشتی جنگی ساحلی به ارزش 11.25 میلیارد دلار به عربستان سعودی را تایید کرده بود.

تجاور عربستان به یمن از 6  فروردین، بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای تضعیف جنبش انصارالله و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهور فراری و مستعفی یمن به قدرت آغاز شده است.

در حملات هوایی عربستان سعودی به یمن که از تاریخ 6 فروردین ماه و بدون مجوز سازمان ملل آغاز شده است، حدود 7 هزار و 500 یمنی کشته شده‌اند. 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku