News   /   اروپا

سیل انتقادات از پلیس انگلیس پس از افشای رسوایی تازه

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس (عکس از AFP)

مقامات بریتانیا در پی تفحصی کامل دربارۀ اتهام جاسوسی پلیس انگلیس از نمایندگان حزب کارگر از جمله جرمی کوربین رهبر این حزب در دهه 1990 هستند. 

پیچفورد، قاضی ارشد این پروندۀ تفحص که مرتبط با پلیس‌ مخفی است می‌گوید که این تحقیقات باید بر این اتهام که پلیس دربارۀ فعالیت‌های سیاسی سیاستمداران اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است، تمرکز داشته باشد. 

او پیش از این در هفته جاری گفته بود: «مسالۀ مهم در این تفحص این است که آیا عملیات پلیس مخفی در ارتباط با سیاستمداران بوده است یا نه و اگر چنین بوده، دلیلش چیست.» 

تصویر آرشیوی از پلیس لندن (عکس از AFP)

افشاگری پلیس

پیش از این در ماه مارس و به دنبال انتخابات مجلس، یک مامور سابق مخفی پلیس فاش کرد که پلیس پرونده‌هایی سری برای سیاستمدارن حزب کارگر از جمله جرمی کوربین و کن لیوینگستون تشکیل داده است.

بنابر اظهارات وی، یک بخش ویژۀ پلیس لندن، عملیات جاسوسی از 10 سیاستمدار حزب کارگر را اداره می‌کرده و آن‌ها را حتی پس از آن‌که برای مجلس عوام انگلیس انتخاب شدند، مخفیانه زیر نظر داشته است.

همچنین انتظار می‌رود این تحقیق کشف کند که مامورین مخفی پلیس چگونه از معترضین جاسوسی می‌کرده و زنان را برای برقراری روابط بلندمدت فریب می‌داده‌اند.

تحلیل‌گران می‌گویند این تفحص باید به اثبات اتهام چند دهه‌ تلاش پلیس انگلیس برای نفوذ به گروه‌های معترض و هویت مامورانی که مشکوک به جاسوسی هستند، بیانجامد.  

بیشتر بخوانید: MI5 و یک دهه جاسوسی از مردم انگلیس 

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku