News   /   ايران

عراقچی: هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع آوری نشده است

سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روند اجرای اقدامات براساس برجام می‌گوید هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع آوری نشده است.

سید عباس عراقچی رییس کمیسیون برجام در وزارت خارجه دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع آوری نشده است و سازمان انرژی اتمی در حال فراهم کردن مقدمات کار است. ممکن است در چند روز آینده جمع آوری سانتریفیوژها آغاز شود.»

وی با اشاره به آغاز روند اجرای برجام از سوی ایران تصریح کرد: «باید تلاش کنیم مسیرهای فرار و نیرنگ زدن امریکایی‌ها و اروپایی‌ها را در لغو تحریم‌ها ببندیم.»

این در حالی است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده، در مصاحبه با خبرگزاری کیودو گفت ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع آوری شماری از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

تحقق شرط اول رهبری درباره برجام

عراقچی گفت: «شرط اول رهبری که در نامه ایشان مبنی بر تضمین کتبی از طرف‌های مقابل برای اجرای برجام بوده است از نظر ما محقق شده و می‌توانیم اقدامات خود را آغاز کنیم.»

عراقچی در ادامه گفت: «از 9 موردی که رهبری در نامه‌شان اشاره کردند مورد اول به قبل از شروع اجرای برجام بازمی‌گردد و 8 مورد دیگر مواردی است که باید حین اجرا رعایت شود. شرط اول رهبری این است که قبل از شروع اقدامات هزینه‌ها و تضمین‌های کافی از طرف مقابل گرفته شود.»

وی با اشاره به نشستی که با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز یکشنبه داشته است، گفت: «وقتی به روز تصویب رسیدیم طبق برجام اتحادیه اروپا و امریکا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را متوقف و دستورات اجرایی رییس جمهور امریکا لغو و نیز تحریم‌های کنگره با دستور رییس جمهور متوقف شد که در روز 26 مهر این اتفاق افتاد.»

عراقچی گفت: «رییس جمهور امریکا از واژه دستور در نامه خود خطاب به 4 وزیر کابینه‌اش برای متوقف کردن و لغو دستورات استفاده کرده است. همچنین به وزیر خارجه‌اش دستور داد که تحریم کنگره را متوقف کند و وزیر خارجه امریکا همان روز تحریم کنگره را متوقف کرد. بنابراین از نظر ما تضمین لازم ظاهرا محقق شده است. با این حال ما هنوز حقوق دانان‌مان در حال بررسی سندهای صادر شده از سوی اتحادیه اروپا و امریکا هستند که شامل نامه اوباما، مصوبه شورای وزیران اتحادیه اروپا و بیانیه جان کری است.»

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان با حضور هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران 27 مهر (AFP)

اول ژانویه یا اواخر دسامبر زمان اجرای برجام

وی درباره روند اجرای برجام نیز گفت: «آژانس تا آخر نوامبر گزارش خود را درباره ارزیابی نهایی اش ارائه می‌کند و تا نیمه دسامبر شورای حکام تشکیل جلسه می‌دهد که 1+5 موظف است قطعنامه‌ای را با هدف بستن مسایل گذشته و حال به شورای حکام دهد و وقتی این قطعنامه تصویب شدو این موضوع بسته شد در رابطه با اراک و انتقال سوخت اقدام می‌کنیم و اگر هم در این چارچوب زمانی این اقدامات از سوی طرف مقابل صورت نگیرد کار طولانی‌تر می‌شود و اجرای برجام کمی به تاخیر می‌افتد.»

عراقچی گفت: «ما در نطنز و فردو کار را شروع می کنیم اما اراک و ذخایر صورت را دست نمی‌زنیم تا موضوع PMD ('ابعاد احتمالی‌نظامی برنامه هسته ای ایران)  بسته شود. طبق پیش‌بینی‌ها 15 الی 16 روز زمان نیاز داریم تا بعد از آنکه شورای حکام قطعنامه بستن PMD را تصویب کرد قلب راکتور اراک را خارج کنیم. بنابراین اوایل ژانویه یا اواخر دسامبر زمان اجرای برجام خواهد بود چنانچه روند به این شکل پیش رود.»

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku