News   /   ايران

ظریف در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ: داعش برای هیچ کس سرمایه نیست

محمد جواد ظریف در حال سخنرانی در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان مذاکره برای حل و فصل موضوع هسته ای بوده است اما برخی کشورها نمی‌خواستند ایران پای میز مذاکره بنشیند.

محمد جواد ظریف روز شنبه در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: «دلیل آن که توانستیم به توافق تاریخی دست پیدا کنیم این بود که ما می‌خواستیم نگاه متفاوتی داشته باشیم و این به ما این انگیزه را داد تا سر میز مذاکره بنشینیم.»

وی اضافه کرد: «در گذشته گزینه‌های غلطی وجود داشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید به مذاکره برسیم و تنها تفاوت مذاکره این بود که گزینه جنگ را نداشت، البته فشارها علیه ایران زیاد بود.»

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «ما 12 سال تحت فشار بودیم و تحریم‌های زیادی علیه ما وضع کردند البته نیازی نبود که ایران را به میز مذاکره بکشانند زیرا ایران همیشه خواهان مذاکره بود اما کشورهایی بودند که نمی‌گذاشتند ایران پای میز مذاکره بنشیند.»

وی تاکید کرد: «ایران تصمیم داشت ثابت کند که برنامه هسته‌ای اش صلح آمیز بوده است البته در این رابطه اتهاماتی به ما بود اما ما اعتقاد داشتیم فشار در مذاکرات برای ایران ناعادلانه است.»

ظریف اضافه کرد: «ما توانستیم به آنها بقبولانیم برداشتن تحریم‌های ایران امتیاز دادن نیست و این ذهنیتی را که ایجاد شده بود را از بین بردیم که باعث شد جلو برویم.»

داعش برای هیچ کس سرمایه نیست

وی با بیان اینکه دوستان در منطقه باید به این نکته توجه کنند که افراط و گروه‌های تروریستی برای همه خطرناک است، افزود: «آنها باید بفهمند که داعش برای هیچ کس سرمایه نیست. آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که ما نمی‌توانیم برای خود امنیت ایجاد کنیم به بهای عدم امنیت دیگران. این امنیت باید برای همه ایجاد شود و اگر چنین درکی در منطقه حاصل شود می‌توانیم برای حل مشکلات موجود در منطقه به پیش رویم.»

ظریف با اشاره به بمب‌گذاری شب گذشته در عربستان گفت: «اگر عربستان تهدید شود ما نیز تهدید می‌شویم و امنیت ما هم به خطر می‌افتد و این نگاهی است که نسبت به منطقه داریم و می‌خواهیم همه منطقه امن باشد.»

وی ادامه داد: «متأسفانه برخی از کشورها در منطقه تنها به فکر منافع و سود خود هستند ولی باید توازن برقرار باشد. آنها از حضور طالبان،‌ سقوط صدام حسین و وقوع بهار عربی سوءاستفاده می‌کنند. آنها فکر می‌کنند می‌توانند توازن منطقه را به نفع خود رقم بزنند. ولی باید بگویم بی‌ثباتی در سوریه به نفع هیچ‌کس نیست.»

راه حل بحران سوریه، سیاسی است

ظریف با بیان اینکه پیروزی‌های نظامی تبعاتی به دنبال دارد تأکید کرد: «اقدامات در سوریه باید سیاسی باشد و پیروزی سیاسی باید به دست آید چرا که پیروز‌ی‌های نظامی تبعاتی به دنبال دارد. ما باید رویکرد خود را تغییر دهیم و باید به دنبال راه حل سیاسی مورد قبول مردم سوریه باشیم. ما نمی‌توانیم برای آنها تصمیم بگیریم که چه کسی در کشورشان روی کار باشد و چه کسی نباشد.»

وی ادامه داد: «باید کمک کنیم چارچوب سیاسی در سوریه ایجاد شود و مردم این کشور بر اساس آن آینده خود را رقم بزنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به افزایش ناامنی‌ها در منطقه و افزایش پناه‌جویان برای ورود به اروپا، افزود: «در حال حاضر ایران با بیش از سه میلیون مهاجر افغان و 50 هزار کودک افغان که در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و عموماً غیرقانونی هستند روبرو است و این شرایطی است که ما به آن عادت کرده‌ایم. ولی امروز اروپا با جمع کثیری از مهاجران روبروست و ما نگران اروپا هستیم. به همین دلیل باید جنگ در سوریه متوقف شود تا همه آنها به خانه‌های خود بازگردند.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku