News   /   ايران

بازماندگان ایرانی: ریاض در قبال فاجعه منا پاسخگو باشد

کادر درمانی در حال مداوای زائران مجروح پس از فاجعه مرگبار منا( 2 مهر 94 عکس از AFP)

به گزارش پرس تی‌وی، بازماندگان ایرانی فاجعه منا که هزاران قربانی برجای گذاشت، دولت عربستان را در قبال این فاجعه مسئول می‌دانند.

تعدادی از اولین گروه از زائران ایرانی که دوشنبه شب به کشور بازگشتند در گفتگو باپرس تی وی، گفتند حاکمان ریاض مسئول فاجعه مرگبار در منای مکه هستند.

یک زن ایرانی (تصویر پایین) گفت: «سوء مدیریت مقام‌های سعودی چنین رویداد مرگباری را رقم زده است.»

وی ا فزود: «اگر مقام‌های سعودی برای نجات جان زائران توجه بیشتری از خود به خرج می‌داند و به کمک افرادی که زیر دست و پا مانده بودند می‌شتافتند، آمار تلفات بسیار کمتر می‌شد اما عملکرد درستی نداشتند. آنها درقبال این مساله مسئولند.»

این فاجعه پنجشنبه گذشته زمانی روی داد که دو جمعیت بزرگ از زائران از دو مسیر مختلف در منا به حرکت به سمت یکدیگر هدایت شدند.

به گزارش سازمان حج و زیارت ایران دستکم 228  ایرانی در این فاجعه جان باخته و هنوز 246 تن دیگر مفقود هستند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی خبر داده است.

حدود 64 هزار زائر ایرانی در مناسک حج امسال مشارکت کردند.

اوحدی می‌گوید از آن جایی که عمق فاجعه بسیار وسیع است احتمال می‌رود آمار قربانیان به حدود 4 هزار 700 نفر برسد. این درحالی است که وزارت بهداشت عربستان سعودی آخرین تلفات را 769 نفر اعلام کرده است.

فاجعه منا و تعدادی از دیگر رویدادهای مرگبار اخیر در مناسک حج بحث‌های جدی را درباره توانایی ریاض در مدیریت این مناسک سالانه موجب شده است.

دو هفته پیش از غم نامه منا، در سانحه سقوط یک جرثقیل در مکه، حدود 120 تن از حجاج کشته و نزدیک به 240 نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش سازمان حج و زیارت 11 زائر ایرانی نیز از جمله جان باختگان بودند. 32 زائر ایرانی نیز دراین فاجعه مجروح شدند.

یک زائر ایرانی دیگر (عکس زیر) گفت :«من شاهد هردو رویداد بودم، هم ازدحام جمعیت و هم فاجعه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام. هیچ آب آشامیدنی در دسترس نبود اگر به قربانیان مقداری آب داده می‌شد، وضعیت بهتر بود.»

وی افزود:«عربستان سعودی باید در دادگاهی بین المللی پاسخگو باشد»

 

«هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده است»

در همین حال حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با توجه به دفن اجساد بیش از 700 تن از زائران کشورهای آفریقایی در عربستان گفت: «هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده است.»

وی ادامه داد: «هیچ مجوزی به عربستان سعودی برای دفن قربانیان ایرانی در فاجعه منا داده نشده و در حال حاضر خانواده‌های ایرانی در انتظار تعیین وضعیت مفقودان خود و تحویل پیکر مطهر جان باختگان هستند.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku