News   /   ايران   /   خبر فوری

انتقاد روحانی از سوء مدیریت در مراسم حج

حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حادثه منا اشاره کرد و علت این حادثه را «سو‌ءمدیریت» مجریان برگزارکننده دانست.

وی همچنین خواستار پاسخگویی عربستان و دستگیری عوامل حادثه منا شد.

حسن روحانی گفت که مردم ایران در انتخابات دو سال پیش «تعامل سازنده با جهان» را انتخاب کردند که در نهایت به توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی منتهی شد.

وی افزود: «لازم می دانم بر نقش همه مذاکره کنندگان، سران و رهبران دولت های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، آلمان، چین و جمهوری اسلامی ایران در دسترسی به توافق تاکید کنم. ما تصمیم گرفته بودیم با حفظ اصول خود، فضایی تازه را رقم بزنیم و این کار را کردیم. آن‌جا که لازم بود جلو رفتیم و آنجا که لازم بود شهامت انعطاف را داشتیم.»

وی قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را «ناعادلانه» خواند و گفت جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه قصد تولید سلاح‌های هسته‌ای را نداشته است.

روحانی افزود ایران در این مذاکرات ثابت کرده که «روی میز ایران» چیزی جز صداقت نبوده است.

به گفته او، توافق ایران و 1+5 می‌تواند الگویی برای حل مسائل منطقه باشد و می‌توان از آن برای آینده و فراموش کردن گذشته استفاده کرد.

رئیس جمهور ایران گفت سیاست تهران این است که در فضای جدید، «حرکت صلح جویانه» خود را در منطقه هم بر اساس قاعده «برد-برد» ادامه دهد و روابط خود با کشورهای همسایه را بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بازسازی کند.

رئیس جمهور ایران پیشنهاد کرد مبارزه با تروریسم به یک قاعده الزام آور بین‌المللی تبدیل شود و هیچ دولتی حق نداشته باشد از تروریسم به عنوان روش مداخله در کشورهای دیگر استفاده کند.

روحانی گفت ایران آماده است برای نابودی تروریسم و بسترسازی برای تحولات دموکراتیک در منطقه کمک کند و اجازه ندهد اسلحه به ابزار تحول بدل شود.

وی همچنین افزود ایران همان گونه که به استقرار حکومت دموکراتیک در عراق و افعانستان کمک کرد، آماده است برای برقراری دموکراسی در سوریه و یمن کمک کند.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد :«ایران نگاه به آینده دارد. ما جنگ و تحریم را از یاد نمی‌بریم، اما به صلح و توسعه فکر می‌کنیم. ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم اما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم.»

وی افزود، ایران آماده است با همگرایی منطقه‌ای با کشورهای همسایه همکاری کند و به تفاهم سیاسی با همسایگان و حتی همکاری‌های ساختاری امنیتی دست یابد.

روحانی همچنین گفت ایران با همه ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی دارد که به کانونی برای مشارکت در سرمایه‌گذاری صادرات‌گرا تبدیل شود و نشان دهد که به جای صلح ناپایدار مبتنی بر تهدید،می توان صلح مبتنی بر توسعه و منافع مشترک را انتخاب کرد، که حاصل آن امنیت پایدار خواهد بود.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku