News   /   ايران

یکی از بازماندگان حادثه منا: نظامیان سعودی نظاره‌گر مرگ حجاج بودند

stampede

به گزارش پرس تی‌وی، در حالی که انتقادها از ریاض به خاطر حادثه مرگبار منا در نزدیکی شهر مقدس مکه ادامه دارد، یکی از بازماندگان این حادثه می‌گوید شمار زیادی از سربازان عربستان سعودی در حالی که صدها نفر در حال مرگ بودند، تنها نظاره‌گر بودند.

محمد کاکوئی یکی از بازماندگان ایرانی حادثه 2 مهر در منا، می‌گوید تنها تعداد کمی از سربازان سعودی به حادثه دیدگان کمک کردند.

وی در گفتگو با پرس تی‌وی گفت: «زمانی که برای کمک به محل حادثه بازگشتم، سربازان سعودی مانع از ورود من به محل شدند. تنها شمار اندکی از سربازان سعودی در حال کمک به قربانیان بودند، این در حالی است که شمار زیادی از آنان بیکار ایستاده بودند و نگاه می‌کردند.»

در پی ازدحام زائران بیت الله الحرام در مسیر رمی جمرات در منا، شمار زیادی از آنان جان باختند. گزارش‌های منتشره حاکی است مقامات سعودی مسیر حرکت به سوی جمرات را مسدود کرده بودند و همین امر موجب بروز این حادثه شده بود.

همچنین بسیاری از زائرانی که در محل حادثه حضور داشتند، سوء مدیریت مقامات سعودی و کمک رسانی ناکافی را علت مرگ صدها حاجی عنوان کرده‌اند.

همچنین برخی دیگر می‌گویند سربازان سعودی به صورت گزینشی و بسته به ملیت زائران، به حجاج کمک رسانی می‌کردند.

حدود دو میلیون زائر در مراسم حج ابراهیمی حضور داشتند. به گفته وزارت بهداشت عربستان سعودی، در این حادثه حدود 770 نفر جان باختند.

این در حالی است که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، می‌گوید، در این حادثه حدود دو هزار زائر از جمله 170 زائر ایرانی جان باختند. همچنین در این حادثه ده‌ها زائر ایرانی مصدوم و حدود 300 تن دیگر نیز همچنان مفقود هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku