News   /   ايران

روایت حجاج ایرانی از فاجعه منا+ویدئو

چند تن از بازماندگان فاجعه منا که به گفته مقامات عربستانی حدود 770 کشته در پی داشت مشاهدات خود را از این حادثه غم‌انگیز بیان کرده‌اند.

 بسیاری از بازماندگان «سوءمدیریت» و کندی روند امدادرسانی را عامل اصلی این حادثه می‌دانند.  

 بر اساس برخی گزارش‌ها، مقامات سعودی یکی از جاده‌های منتهی به جمرات را بستند و حجاجی که پس از برگزاری مراسم رمی جمرات در حال بازگشت به چادرهای خود بودند را مجبور کردند از جاده‌ای که گروهی دیگر از حجاج در حال حرکت به سوی جمرات بودند عبور کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش شمار قربانیان ایرانی فاجعه منا به 169

 یک زائر آفریقایی با اشاره به این گزارش‌ها گفت: «کاملا روشن بود که این اقدام به دلیل سوءمدیریت سازمان‌دهندگان حج است. منطقی نیست که بگذارند افراد از یک مسیر در جهت مخالف هم حرکت کنند.»

یکی زائر ایرانی نیز می‌گوید: «پلیس سعودی و امدادگران حتی به ما نگاه هم نکردند. بسیاری از افراد تا چهار پنج ساعت زنده بودند اما کمک‌ها خیلی دیر رسید و آن‌‌ها مردند.»

 برخی دیگر از بازماندگان پلیس عربستان را متهم کردند که برای نجات زائرین تبعیض قائل می‌شدند.

 یکی دیگر از بازماندگان گفت: «من ضعیف و کرخت شده بودم اما می‌شنیدم که ملیتم را از من می‌پرسیدند. من حتی نمی‌توانستم جواب بدهم. جنازه چند زائر ایرانی پشت سر خودم دیدم و شنیدم که نیروهای سعودی می‌گفتند اگر ایرانی هستند بگذارید بمیرند.»

در زمان حادثه حدود دو میلیون زائر برای ادای مراسم حج در مکه بودند.

یکی جوان ایرانی گفت: «فشار جمعیت خیلی زیاد بود. نمی‌توانستم نفس بکشم. دو بار زیر پای مردم افتادم اما دوستانم من را بیرون کشیدند. در آن زمان اشهد خود را خواندم.»

بیشتر بخوانید: روایت بازمانده نیجریایی از حادثه منا

مقام‌های وزارت بهداشت عربستان می‌گویند در این حادثه حدود 770 نفر جان باختند اما سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید شمار قربانیان حدود 2000 نفر است.

همچنین، حمید محمد، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید مهم‌ترین اولویت این سازمان یافتن مفقودین این حادثه است و 10 تیم برای شناسایی این افراد در بیمارستان‌های مکه، جده و طائف تعیین شده‌اند و از دو روز قبل جست‌وجو را آغاز کرده‌اند.  


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku