News   /   اروپا

دیوید کامرون: بشار اسد می‌تواند موقتا در قدرت بماند

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس (عکس از رویترز)

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس می‌گوید بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌تواند در دورۀ انتقال در قدرت بماند اما در دراز مدت نباید نقشی در آیندۀ سوریه داشته باشد.

خبرنگار اسکای نیوز که همراه با کامرون به امریکا سفر کرده است یکشنبه گزارش داد که نخست وزیر انگلیس نقش اسد را در دولت انتقالی رد نمی‌کند اما «آن‌چه به صراحت بر آن تاکید دارد این است که اسد نمی‌‍‌تواند در دراز مدت در آیندۀ سوریه نقش داشته باشد».

پیش از این، روزنامۀ تلگراف انگلیس به نقل از یک منبع دولتی اعلام کرده بود که کامرون با نگه داشتن اسد در قدرت به شکل کوتاه مدت موافق است، تا پس از چهار سال جنگ در سوریه، یک دولت وحدت ملی در این کشور شکل بگیرد.

نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس سران سازمان ملل متحد با هدف مهار فقر جهانی در نیویورک به سر می‌برد، با بیان این دیدگاه، از نظر فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ خود حمایت کرده است که پیشتر گفته بود اسد باید در نهایت از قدرت کناره بگیرد اما در حال حاضر می‌تواند به عنوان بخشی از دولت انتقالی در قدرت بماند.

هاموند چند هفتۀ پیش به کمیتۀ امور خارجی گفت که می‌توان به اسد اجازه داد تا شش ماه دیگر در قدرت بماند اما یک منبع دولتی بریتانیا اعلام کرد انگلیس بازۀ زمانی مشخصی را در این مورد در ذهن ندارد.

به گزارش گاردین، یک منبع در دولت بریتانیا گفت: «دیدگاه نخست وزیر این است که اگر بشار اسد، رهبر (سوریه) بماند، در دراز مدت، آینده‌ای باثبات و صلح‌آمیز که در آن مردم سوریه بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند، در انتظار سوریه نخواهد بود... ما آمادۀ همکاری با سایر کشورها برای کار کردن بر روی راه‌‍حلی هستیم که به موجب آن انتقال صورت بگیرد. ما بازۀ زمانی مشخصی برای رفتن اسد نداریم اما همیشه به صراحت بیان کردیم که باید نوعی از انتقال صورت بگیرد.»

این درحالی است که جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف دولت انگلیس یکشنبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «برای دست یابی به یک راه حل سیاسی با هدف پایان دادن به بحران سوریه نیازمند حضور ایران و تمامی کشورهای همسایه سوریه هستیم. ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن بحران در کل منطقه باشد.»

هفتۀ گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که بشار اسد باید در مذاکرات صلح حضور داشته باشد اما لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه خواستار استراتژی واحد اتحادیه اروپا علیه دخالت اسد شد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku