News   /   آفريقا

دیده بان حقوق بشر: تخریب منازل در سینا نقض قوانین بین‌المللی است

ارتش مصر منازل مسکونی را برای ساخت منطقه حائل ویران می‌کند.(عکس ازAFP)

سازمان دیده بان حقوق بشر میگوید ارتش مصر با تخریب گسترده منازل و کوچ اجباری مردم در شبه جزیره سینا، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: «تخریب گسترده دستکم 3 هزار و 255 ساختمان در منطقه رفح، در مرز مصر و غزه، با هدف مقابله با تهدید قاچاق از طریق تونل‌ها احتمالا نامتناسب بوده و با تعهدات مصر تحت قوانین بین المللی حقوق بشر و یا قوانین جنگی در تضاد است.»

این گروه حقوق بشر مستقر در نیویورک افزود از جولای 2013 «ارتش مصر خودسرانه هزاران خانه را در این منطقه حائل هم مرز با نوار غزه که زمانی پرجمعیت بوده، تخریب و تمامی محله‌ها و صدها هکتار اراضی کشاورزی را تخریب کرده است.»

سارا لی ویتسون، مدیر دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «تخریب منازل و محلات و نابودی راه‌های امرار معاش مردم نمونه بارز شکست کمپین ضد خشونت است.»

دیده بان حقوق بشر خاطر نشان کرد: «دولت مصر پس از تخلیه مردم از خانه‌هایشان نتوانسته است به طور مناسب  حدود 3 هزار و 200 خانواده را اسکان دهد.»

این گزارش افزود مقام‌های دولتی مصر منازل این افراد را بدون هشدار قبلی تخریب کرده و پس از تخریب منازل به آن‌ها غرامت نداده و حتی خانه موقت مناسب برای‌شان مهیا نکرده‌اند.

دولت مصر قبل از ایجاد منطقه حائل در ماه اکتبر وعده داده بود به مالکان خانه‌های تخریب شده، غرامت پرداخت شود.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، مطابق با طرح مصر برای ایجاد منطقه حائل حدود 79 کیلومتر مربع از مرز غزه از جمله تمامی رفح با حدود 78 هزار سکنه تخریب خواهد شد.

نیروهای ارتش مصر در شبه جزیره سینا (عکس آرشیوی AFP)
نیروهای ارتش مصر در شبه جزیره سینا (عکس آرشیوی AFP)

گزارش 84 صفحه‌ای دیده بان حقوق بشر پس از گفتگو با 11 خانواده بی خانمان، خبرنگاران و فعالان در صحرای سینا و همچنین با استناد به تصاویر ماهواره ای گرفته شده از منطقه حائل در فاصله زمانی مارس 2013 تا اگوست 2015 تهیه شده است.

این گزارش افزود: «مقام‌های ارتش مصر و گاهی همتایان اسرائیلی آنها ادعا می‌کنند، گروه‌های مسلح در سینا از این تونل‌ها برای دریافت تسلیحات و کمک‌های لجستیکی از غزه استفاده می‌کنند، این درحالی است که هیچ دلیلی برای ادعای خود ارائه نکرده‌اند.» مصر در سال 1979 اولین کشور در جهان عرب بود که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد.

ویتسون همچنین گفت امریکا و دیگر کشورهای غربی که دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر را تسلیح می‌کنند، زمانی که نیروهای ارتش مصر تحت منطقی دوگانه شهروندان را سرکوب می کنند، به گونه‌ای دیگر به قضیه می نگرند.

وی افزود این درحالی است که راهبرد مقابله با خشونت وی عمدتا در راستای سرکوب مخالفان دولت طراحی شده است.

از زمان کودتای تحتِ فرمان عبدالفتاح السیسی و برکناری محمد مُرسی، اولین رئیس جمهور منتخب مصر در انتخابات دموکراتیک، در جولای 2013 صدها نفر از هواداران مرسی کشته و ده‌ها هزار نفر زندانی و بسیاری از آنان در محاکم و دادگاه‌های جمعی به اعدام و یا حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

عفو بین الملل در ماه نوامبر توقف تخریب صدها خانه در مصر و همچنین «کوچ غیرقانونی» ساکنان این منطقه را که با هدف ایجاد منطقه حائل صورت می گیرد، خواستار شد.

مصر به منظور ایجاد این منطقه حائل هزاران خانه را در مرز با نوار غزه تخریب کرده که در نتیجه آن شمار زیادی بی خانمان شده‌اند.

صحرای سینای مصر دو سال گذشته صحنه موجی از خشونت‌های مرگبار بوده است که در این درگیری‌ها تاکنون دهها نیروی امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های دولتی قاهره در پی حملات مرگبار در شبه جزیره سینا دراکتبر 2014 که در آن 30 سرباز مصری کشته شدند، تصمیم به ایجاد این منطقه حائل گرفتند.

دولت مصر جنبش مقاومت فلسطین، حماس در غزه را به کمک به پیکارجویان فعال در شبه جزیره سینا متهم می‌کند. حماس قویا این اتهامات را رد می‌کند.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس که کنترل غزه را برعهده دارد، نیز اواخر ماه می گفت این گروه به منظور جلوگیری از ناامنی در منطقه تدابیر شدید امنیتی را در مرز میان مصر و نوار محاصره شده غزه اتخاذ کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku