News   /   اروپا

دیده بان حقوق بشر:پلیس مقدونیه با پناهجویان بدرفتاری کرده است

صف آوارگان برای سوار شدن به قطار عازم صربستان نزدیک شهر گفلیا در مرز یونان و مقدونیه (29 شهریور 1394، AFP)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، پلیس مقدونیه با پناهجویانی که از مرز این کشور برای رسیدن به اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند، بدرفتاری کرده است.

این سازمان حقوق بشری روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: «این پناهجویان در فاصله زمانی ژوئن 2014 تا ژوئیه 2015 هدف سوء استفاده فیزیکی و کلامی مسئولان مرزی مقدونیه با یونان و و رفتار نامناسب نیروهای پلیس در بازداشتگاه غازی بابا قرار گرفته‌اند.»

این گزارش براساس شهادت 64 پناهجو از جمله هفت کودک تهیه شده است.

امینا چریموویچ از دیده‌بان حقوق بشر گفت: «کاملا واضح است که مقدونیه با خشونت پلیس علیه پناهجویان و مهاجران مشکل دارد.»

وی از دولت مقدونیه خواست درباره اتهامات بدرفتاری پلیس، تحقیق و مسئولان این رفتار را مشخص کند.

در همین حال، مقدونیه از آنجایی که دیده‌بان حقوق بشر از افشای اسامی پناهجویان مصاحبه شده خودداری کرده، این گزارش را «مشکوک» خوانده است.

ایوو کوتفسکی، سخنگوی پلیس مقدونیه، گفت: «در صورتی که هدف سیاه جلوه دادن مغرضانه چهره نباشد و واقعا در راستای کمک به این افراد باشد، ما آماده انجام  دادن این تحقیق هستیم.»

مقدونیه مسیر اصلی عبور پناهجویان از بالکان به اتحادیه اروپاست و هر روز هزاران پناهجو به این کشور وارد می‌شوند.

مصاحبه شوندگان به دیده‌بان حقوق بشر گفتند پلیس حین بازداشت، آنان را با باتون، مشت و لگد ضرب و شتم کرده است.

 

اختیارات جدید ارتش مجارستان

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که پارلمان مهاجر ستیز مجارستان اختیارات جدیدی را به ارتش این کشور در برخورد با پناهجویان جنگ‌زده خاورمیانه و آفریقا واگذار کرده است.

براساس قانون جدید، که روز دوشنبه با دو سوم اکثریت آرا به تصویب رسید، ارتش مجاز به مشارکت در کنترل مرزی، محدود کردن آزادی‌های فردی و به کارگیری سلاح است.

 

پلیس مجارستان یک پناهجوی را نزدیک مرزهای صربستان بازداشت کرده است. 25 شهریور 1394 (AFP)

مجارستان اوایل ماه جاری از اعمال مجازات پنج سال حبس برای عبور غیرقانونی از مرز خبر داد و اینکه سربازانش مجاز به بررسی مدارک هویتی و بازداشت مهاجران غیرقانونی مشکوک خواهند بود.

پلیس همچنین برای یافتن مهاجران غیرقانونی مجاز به ورود به منازل شخصی است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان گفت: «آنان [پناهجویان] به ما هجوم آورده‌اند؛ نه تنها به در می‌کوبند، بلکه دارند در را بر روی سر ما خراب می‌کنند.»

مجارستان به خاطر اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه پناهجویان به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است و موضع بوداپست در این خصوص خشم جامعه جهانی و گروه‌های حقوق بشری را برانگیخته است.

از ابتدای سال 2015 تاکنون حدود نیم میلیون پناه جو عمدتا از خاور میانه و کشورهای آفریقایی، وارد اروپا  شده‌اند. بیشتر پناه جویان خاورمیانه ای را اتباع  سوریه تشکل می‌دهند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku