News   /   ايران

سوئیس ایران را «قطب ثبات» برای تجارت می داند

جولیو هاس، سفیر سوئیس در ایران

سوئیس، نخستین کشوری که ماه گذشته تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کرد، در نشستی از تجّار و بازرگانان این کشور خواسته است از فرصت‌های تجاری در ایران نهایت استفاده را ببرند.

جولیو هاس، سفیر سوئیس در ایران، پنجشنبه در نشستی که با حضور حدود 500 تاجر در زوریخ برگزار شد ایران را «قطب ثبات در منطقه‌ای بسیار ناامن» خواند.

نمایندگانی از شرکت مهندسی «ای‌بی‌بی»، شرکت خدمات مالی و بانکداری «یوبی‌اس» و شرکت ساخت تجهیزات و ماشین آلات ِ«صنایع بوچر ای‌جی» در این نشست حضور داشتند.

سخنرانان در این نشست ایران را «بازاری بکر» از مصرف‌کنندگانِ به روز توصیف کردند که آماده تجارت با غرب هستند.

ایران و 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، 23 تیر پس از 18 روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، پایتخت اتریش، سرانجام بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» به توافق دست یافتند. بر این اساس، ایران در ازای رفع تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کند.

پس از جمعبندی مذاکرات بسیاری از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای تجارت با ایران  اعلام کردند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس و هیأت تجاری همراهش که هفته گذشته برای بازگشایی سفارت این کشور در ایران، به تهران آمدند، آخرین هیأت اعزام شده از یک کشور اروپایی به ایران بودند.

دولت سوئیس با لغو تحریم‌ها اعلام کرد قصد دارد مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با ایران افزایش دهد.

تحریم‌های سوئیس شامل تجارت فلزات گران‌بها، محصولات پتروشیمی، نفت خام، بیمه و تعهدات مربوط به نقل و انتقال پول بود.

سوئیس تحریم‌ها علیه هشت فرد و سازمان ایرانی را نیز لغو کرد.

شرکت‌های گلنکور، ویتول و ترافیگورا در سوئیس پیش از تحریم‌ها از جمله پنج تأمین کننده بنزین و سایر محصولات پالایشیِ وارداتیِ ایران بودند.

الکس برد، رئیس بخش نفتی گلنکور، ماه جولای همراه هیأتی برای دیدار و مذاکره با مقام‌های وزارت نفت و همچنین شرکت ملی نفت به ایران سفر کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku