News   /   اروپا

طرح فعالان در اعتراض به برنامۀ هسته‌ای ترایدنت انگلیس

زیردریایی کلاس ونگارد نیروی دریایی انگلیس، حامل موشک های بالستیک ترایدنت

فعالان ضد تسلیحات هسته‌ای در بریتانیا در حال برنامه‌ریزی برای پیوستن به یک اقدام اعتراضی بین‌المللی علیه سلاح‌های هسته‌ای هستند.

این فعالان قرار است در اعتراض به برنامۀ موشک‌های هسته‌ای «ترایدنت» انگلیس در یک اعتصاب غذای چهار روزه شرکت کرده و همزمان هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را که در سال 1945 میلادی و در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم روی داد، گرامی بدارند.

به گزارش راشا تودی، این روزه‌داری اعتراضی پنجشنبه (15 مرداد) در شهرهای ادینبورگ و لندن همزمان با اعتراضات مشابه در فرانسه، آلمان و امریکا آغاز خواهد شد.

در همین حال، ویلیام اسپرینگ، مفسر سیاسی معتقد است برخورداری از تسلیحات هسته‌ای کمکی به تقویت بازدارندگی مقابل قدرت‌های دارای این تسلیحات که در عین حال خواهان خلع سلاح سایر کشورها هستند، نکرده است.

برنامۀ ترایدنت انگلیس در ژوئیه 1980 اعلام شد. از سال 1998 ترایدنت تنها سامانۀ تسلیحات اتمی فعال انگلیس به شمار می‌رود. آنچه رسما به عنوان هدف این برنامه عنوان شده است «تامین حداقل بازدارندگی اتمی موثر به عنوان گزینه نهایی برای جلوگیری از شدیدترین تهدیدها» است.

امسال، فعالان انگلیسی و کنشگران سایر کشورها قصد دارند به مناسبت هفتادمین سالگرد بمباران اتمی ژاپن توسط امریکا با تاکید بر خطر پایدار تسلیحات اتمی در جهان بر لزوم بحث و بررسی پارلمانی بر سر تجدید برنامۀ تسلیحات هسته‌ای ترایدنت تاکید کنند. 

در ششم ماه اوت 1945 بین 70 تا 146 هزار غیرنظامی در پی انفجار بمب هسته‌ای امریکا که «پسر کوچک» خوانده می‌شد در هیروشیما کشته شدند همچنین حدود 80 هزار نفر دیگر نیز در حمله اتمی به ناگازاکی در عملیاتی با عنوان «مرد چاق» جان باختند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku