News   /   اروپا

فروش 6 میلیون دلاری تسلیحات انگلیس به اسرائیل بعد از جنگ غزه

نمایی کلی از منطقه الشجاعیه در شهر غزه که در جنگ 50 روزه رژیم اسرائیل به غزه ویران شد(عکس از AFP)

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد دولت انگلیس زمان کوتاهی پس از تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه مجوز فروش تسلیحات به این رژیم را به ارزش 4 میلیون پوند صادر کرده است.

در این بررسی تحت عنوان «تسلیح آپارتاید: مشارکت انگلیس در جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین» که پنج شنبه (11 تیر) منتشر شد، تحلیلی مفصل درباره اینکه پشتیبانی تسلیحاتی انگلیس از اسرائیل چگونه لندن را در موارد نقض شدید حقوق بشر با تل آویو همدست می‌کند، ارائه شده است.

بنابر نتایج این بررسی، این مجوز تسلیحاتی انواع سخت افزارهای نظامی استفاده شده از سوی ارتش اسرائیل در تجاوز علیه فلسطینیان در نوار محصور غزه را در بر می‌گیرد.

این افشاگری جنجال بر انگیز در پی بخشی از مطالعات دیود ویرینگ، از محققان مدرسۀ مطالعات مشرق زمین و آفریقا (SOAS) و از اعضای ستاد مبارزه با تجارت اسلحه (CAAT) صورت گرفت.

اندوو اسمیت، هماهنگ کننده رسانه‌ای CAAT می‌گوید: «بیش از دو هزار نفر درحملات هوایی اسرائیل به غزه کشته شدند، این در حالی بود که انگلیس و شرکت‌های تسلیحاتی تحت حمایتش بلافاصله چند ماه پس از این تجاوز به خرید و فروش تسلیحات را آغاز کردند.»

تصویری از یک خانواده فلسطینی در ویرانه های یک ساختمان در غزه پس از حملات هوایی اسرائیل (عکس از AFP
تصویری از یک خانواده فلسطینی در ویرانه‌های یک ساختمان در غزه پس از حملات هوایی اسرائیل (عکس از AFP)

اسمیت همچنین خاطر نشان کرد دولت انگلیس به رغم تخطی‌های مکرر اسرائیل از قوانین بین‌الملل، همچنان به این رژیم تسلیحات مهلک می‌فروشد.

اسمیت افزود: «به رغم ساخت دیوار آپارتاید (دیوارحائل) در اراضی اشغالی فلسطینیان و گسترش شهرک‌های غیر قانونی اسرائیل در این اراضی و ادامه حصر غزه، فروش تسلیحات به اسرائیل، نشان دهنده نوعی پشتیبانی سیاسی و مادیِ انگلیس از این رژیم است.»

قطعات بالگردهای نظامی و قطعات پیشرفته مورد استفاده ارتش اسرائیل در سیستم‌های «هدایت و ناوبری» از جمله موارد فروش تسلیحاتی انگلیس به اسرائیل بوده است.

نتایج این بررسی همچنین نشان می‌دهد دولت ائتلافی سابق لیبرال دموکرات همچنین مجوز فروش اسلحه به برخی از کشورها را که به اسرائیل سلاح می‌فروشند، صادر کرده است.

بنابر نتایج این تحقیقات، چنین مجوزهایی در بر گیرنده فروش قطعات مربوط به تجهیزات مخابراتی نظامی، بالگردهای مورد استفاده در جنگ و موشکهای زمین به زمین بودند.

در این گزارش آمده است انگلیس در فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل سابقه غیراخلاقی دارد.

این بررسی با استناد به بیانیه وزیران که در آوریل 2009 میلادی از سوی دیوید میلیبند، وزیر خارجه وقت انگلیس منتشر شد، ادامه داد «قریب به یقین» تسلیحات مورد استفاده اسرائیل در جنگ 2009-2008 سلاح‌هایی بوده که انگلیس در اختیار این رژیم قرار داده است.

ن ام/م ع/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku