News   /   آمريکا

کاخ سفید با طرح شکایت فلسطین از اسرائیل مخالفت کرد

کاخ سفید ضمن مخالفت با طرح شکات علیه اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری این اقدام را «غیرسازنده» توصیف کرد

کاخ سفید با تلاش مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین برای تحت تعقیب قرار دادن رژیم اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در اراضی فلسطینیان مخالفت کرده است.

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پرونده شکایت از رژیم اسرائیل را به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه داده است. این پرونده جزئیات جنایات جنگی اسرائیل در غزه و ساخت و سازهای غیر قانونی این رژیم در کرانه باختری و بیت المقدس را در بر می گیرد.

این شکایت را کمیته‌ای 45 نفره به ریاست صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی از سازمان آزادیبخش فلسطین تنظیم کرده است.  محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین، در ماه فوریه دستور تشکیل این کمیته را داده بود. 

در حال حاضر فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین المللی کیفری سرگرم تحقیقات اولیه درباره‌ی جنایت جنگی در اراضی فلسطینیان است.

آلیستر باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد واشنگتن آشکارا مخالفت خود را با اقدام علیه اسرائیل در دیوان بین المللی اعلام کرده و چنین اقداماتی را غیر سازنده می داند.

باسکی افزود: «بر این باوریم که فلسطینیان برای پیوستن به اساسنامه‌ی رم و دیوان بین المللی کیفری واجد شرایط نیستند.»

در همین حال دو تن از قانونگذاران امریکایی روز پنجشنبه هشدار دادند امریکا باید کمک‌های اقتصادی خود به تشکیلات خودگردان فلسطینی را به حالت تعلیق در آورد.

نیتا لووی، عضو ارشد دموکرات در کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان امریکا گفت: «محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تسلیم این ادعاها علیه نیروهای اسرائیلی به دادستان دیوان بین المللی کیفری موجب شده است که ماده‌ای در قوانین امریکا که تعلیق تمام کمک‌های اقتصادی به تشکیلات خودگردان فسطین را دربرمی‌گیرد، اجرایی شود.»

کی گرانگر، نماینده‌ جمهوریخواه از ایالت تگزاس نیز لایحه‌ای در خصوص دستور العمل کمک برای سال مالی آتی را که از اول اکتبر آغاز می شود، ارائه کرده است. 

این لایحه که روز پنجشنبه ارائه شد به طور مستقیم محدودیت احتمالی حمایت مالی امریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین را شامل می‌شود.

رژیم اسرائیل نیز با انتقاد از این اقدام فلسطینیان از آن به عنوان «تلاشی برای بهره برداری و سیاسی کردن ساز و کار قضائی دیوان بین المللی» توصیف کرده است.

رژیم اسرائیل دراوایل ژوئیه 2014 میلادی تهاجم نظامی خود به نوار محاصره شده‌ی غزه را آغاز کرد. در جریان 50 روز جنگ اسرائیل به نواز غزه بیش از 2 هزارو 130 فلسطینی از جمله زن و و کودک کشته و حدود 11 هزار تن دیگر مجروح شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در تحقیقی جداگانه رژیم اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی در تهاجم نظامی اسرائیل به غزه در تابستان گذشته متهم کرده است.

ن ام/س م ل/م ح 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku