News   /   آسيا

نگرانی تاجیکستان از حضور تروریست ها در نزدیک مرزهای این کشور

ژنرال «رجبعلی رحمان علی» فرمانده نیروهای مرزبانی و معاون اول رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان

بیش از 1500 تروریست مستقر در نزدیکی مرزهای تاجیکستان در خاک افغانستان با نیروهای افغان درگیر هستند.

ژنرال رجبعلی رحمان علی، فرمانده نیروهای مرزبانی و معاون اول رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: «تروریست هایی که در مرز تاجیکستان با افغانستان مستقر هستند از گروه های طالبان، حرکت اسلامی ازبکستان، القاعده و انصارالله هستند و در نواحی دشت ارچی، امام صاحب و قندوز افغانستان متمرکز شده اند.»

ژنرال رجبعلی رحمان علی این اظهارات را روز پنجشنبه در نشست شورای فرماندهان نیروهای مرزی عضو اتحادیه کشورهای مستقل همسود بیان کرد.

این نشست برای بررسی مسائل مرزی های کشورهای عضو این اتحادیه و منطقه آسیای مرکزی به ریاست «ولادیمیر کلیشف» معاون اول فرمانده نیروهای مرزی روسیه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

فرماندهان مرزبانی کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در این نشست شرکت کردند.

این اولین بار است که مقامات تاجیکستان درباره تعداد افراد مسلح و گروه های تروریستی در مرز این کشور با افغانستان اظهارنظر می کنند.

پیشتر نیز رمضان رحیم زاده، وزیر کشور تاجیکستان از حضور تروریست ها در منطقه مرزی با افغانستان خبر داده بود اما اشاره ای به تعداد آنها نکرده بود.

در بهار سال جاری درگیری های شدیدی میان تروریست ها و نیروهای دولتی افغانستان در مناطق مرزی با تاجیکستان رخ داده است.

گفته شده که نیروهای طالبان و همپیمانانشان کنترل برخی مناطق مرزی شمال افغانستان با تاجیکستان را در اختیار دارند.

در همین حال، رسانه ها از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین از پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان بر فراز مناطق بدخشانِ افغانستان خبر داده اند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تهدیدهای امنیتی در منطقه و حضور شمار زیادی از تروریستها در مرز افغانستان با تاجیکستان و همچنین افزایش خطر داعش بهانه ای شده است تا روسیه نیروهای خود را به تاجیکستان بازگرداند.

پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکیستان از بزرگترین پایگاه های  نظامی خارجی آن کشور محسوب می شود که واحد های آن در شهرهای دوشنبه، قرغان تپه و کولاب مستقر است.

ف ع / ع م / ک ا


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku