News   /   اروپا

جزئیات تکان‌دهنده سقوط هواپیمای آلمانی در آلپ

پزشکان آلمانی عدم صلاحیت پزشکی کمک خلبان هواپیمای ساقط شده‌ی جرمن‌وینگز را به کارفرمایان اطلاع نداده‌ بودند.

دادستان شهر مارسی پس از ملاقات با تعدادی از خانواده‌های یکصد و 50 مسافر کشته شده در سانحه‌ی سقوط این هواپیما در پاریس، جزئیات تازه‌ای از تحقیقات جنایی خود را درباره‌ی کمک خلبان این هواپیما که عامل سقوط عمدی آن بوده است، فاش کرد.

براساس گزارش پنجشنبه آسوشیتدپرس به نقل از برایس رابین، کمک خلبان هواپیمای ساقط شده در آلپ، به دلیل ترس از نابینا شدن دوز داروی ضد افسردگی خود را بالا برده و به پزشکان بسیاری مراجعه کرده بود.

سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی جرمن‌وینگز، وابسته به شرکت هوایی لوفت‌هانزای آلمان در تاریخ 4 فروردین در مسیر بارسلون به دوسلدورف، موجب شد که مسائل مربوط به سلامت روانی خدمه‌ی پرواز مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

این مقام قضایی فرانسه اعلام کرد که در حال تحویل درخواست اولیه خود به سه قاضی تحقیق است تا دریابند چه کسی -اگر بتوان کسی را درنظر گرفت- می‌تواند به اتهام قتل غیرعمد در این دادگاه که متهم اصلی آن در سانحه کشته شده است، حاضر باشد.

رابین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که بررسی‌ها تا کنون به اثبات رسانده است که آندریاس لوبیتز به عمد باعث سقوط این هواپیما و کشته شدن یکصد و 50 نفر از جمله خودش شده است.

آندریاس لوبیتز، کمک خلبان و عامل سقوط هواپیمای «جرمن وینگز» در ارتفاعات آلپ. (عکس از AFP)

تحقیقات نشان می‌دهند که لوبیتز پس از تحقیق درباره‌ی روش‌های خودکشی و قوانین مربوط به درب کابین خلبان و پس از تمرین یک فرود غیر معمول، از بازکردن درب کابین به روی خلبان خودداری کرده و به عمد باعث سقوط هواپیما در ارتفاعات آلپ شد.

سابقه پزشکی کمک خلبان آلمانی 

رابین همچنین گفت که تحقیقات از داروهایی که لوبیتز استفاده می‎کرده است، نشان می‌دهند وی دچار مشکلاتی در بینایی خود شده بود و از کور شدن می‌ترسید چرا که این موضوع می‌توانست مانع فعالیت حرفه‌ای این کمک خلبان 27 ساله شود.

براساس سخنان دادستان، این کمک خلبان که سابقه‌ی افسردگی داشته است، در طول یک ماه پیش از سقوط هواپیما، هفت قرار ملاقات با پزشکان داشته که شامل سه ملاقات با یک روان‌پزشک بوده است.

رابین گفت که برخی از پزشکان متوجه بی‌ثباتی روانی لوبیتز شده بودند و او را برای پرواز «نامناسب» دانسته بودند اما «متاسفانه این اطلاعات به دلیل الزامات مربوط به محرمانه بودن سابقه‌ی پزشکی گزارش نشده بود.»

در آلمان اگر پزشکی اطلاعات مربوط به بیمار را فاش کند، زندانی خواهد شد مگر این‌که شواهدی دال بر قصد ارتکاب جرم جدی یا صدمه زدن به خود در پرونده‌ی بیمار موجود باشد و مطابق بیان رابین، لوبیتز از پزشکان خود خواسته بود اطلاعات مربوط به بیماری وی را حتی با یکدیگر درمیان نگذارند.

دادستان فرانسوی این پرونده تاکید کرد که لوبیتز دو هفته قبل از سقوط هواپیما با ارسال یک پست الکترونیکی به پزشک خود عنوان کرده بود که دوز داروی ضد افسردگی خود را دوبرابر کرده است تا با بی‌خوابی‌های ناشی از نگرانی در مورد امکان نابینا شدن خود مبارزه کند.

رابین افزود که هنوز مشخص نیست که مشکلات بینایی واقعی یا ناشی از تخیلات این کمک خلبان بوده‌اند اما واضح است که لوبیتز تصور می‌کرده است این مشکل فعالیت حرفه‌ای او را با خطر مواجه کرده است.

وی همچنین گفت: «او حتی به برخی از افراد نزدیک خود گفته بود که با از دست دادن بینایی، زندگی دیگر معنایی نخواهد داشت.»

براساس اعلام این دادستان لوبیتز در طول پنج سال گذشته به بیش از 41 پزشک مراجعه کرده است.

خطوط هوایی جرمن‌وینگز و لوفت‌هانزا به عنوان شرکت مادر، می‌گویند که لوبیتز تمام ‌آزمایش‌های پزشکی را گذرانده و برای پرواز مناسب ارزیابی شده است این درحالی است که دادستان فرانسوی اظهار کرده است که هیچ مدرکی دال بر اطلاع کارفرمایان از بیماری مربوط به بینایی این کمک خلبان در دست نیست.

مراسم تدفین قربانیان آلمانی سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز (عکس از AFP)

این خبر در حالی منتشر شده است که خانواده‌های قربانیان این سانحه در طی روزها و هفته‌های آینده، بقایای اجساد عزیزانشان را برای تدفین تحویل خواهند گرفت.

همچنین «پیتر کورتاس» وکیل آلمانی خانواده‌ی 34 قربانی این سانحه گفت: مذاکرات با جرمن‌وینگز برای دریافت غرامت از چند روز پیش آغاز شده است.

کورتاس تصریح کرد که آن‌چه اکنون با گذشت دو ماه و نیم از این سقوط اهمیت دارد، دریافت و تحویل باقی‌مانده‌ی اجساد است و البته باید غرامت مناسبی نیز در جبران این سانحه‌ی عمدی به خانواده‌های قربانیان پرداخت شود.

در همین حال، اجساد 44 نفر از قربانیان آلمانی این سانحه‌ی هوایی که اکثراً دانش‌آموزان دبیرستانی بودند، سه‌شنبه شب به آلمان بازگردانده شد.

حدود نیمی از قربانیان این سانحه آلمانی بوده‌اند، 47 نفر اسپانیایی و 17 نفر نیز از ملیت‌های دیگر در این هواپیما حضور داشته‌اند.

دو خبرنگار ایرانی نیز به نام‌های میلاد حجت‌الاسلامی، خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی، خبرنگار روزنامه وطن امروز که همراه تیم ملی فوتبال ایران در اردوی اتریش بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند.

س م ل/ م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku