News   /   ايران

«روسیه خود را برای ارسال سامانه موشکی اس 300 به ایران آماده می‌کند»

تصویر آرشیوی از سامانه دفاع موشکی اس 300 روسیه

یک مقام ارشد کرملین در امور تجارت سلاح می‌گوید روسیه در حال مونتاژ سامانه موشکی زمین به هوای اس 300 است تا ارسال آن به ایران تا سال 2016 را آغاز کند.

ولادیمیر کوژین، دستیار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی - فنی روز سه شنبه در یک مصاحبه گفت مسکو همچنین در حال مدرن‌سازی برخی از اجزای این سامانه و تغییر مفاد قرارداد از جمله قیمت‌ها است.

کوژین افزود: «ایرانی‌ها خواهان دریافت این سامانه در کم‌ترین زمان ممکن هستند و ما نیز در این راستا تلاش می‌کنیم. فعالیت‌هایی برای آماده سازی قراردادهای حقوقی جدید، شرایط جدید و آماده سازی این سامانه‌ها برای تحویل به ایران در حال انجام شدن است.»

وی تاکید کرد برخی از سامانه‌های نظامی که قرار بود به ایران فروخته شود به سایر خریداران فروخته شد و برخی از اجزای سایر سامانه‌های اس 300 که در سراسر روسیه ذخیره شده بود با گذشت زمان در معرض «مدرن‌سازی جدی» قرار گرفته است.

لغو محدودیت‌ها در زمینه تحویل اس 300

در همین حال یان نوویکوف، مدیر شرکت آلماز- آنتی، تولیدکننده دولتی سلاح در روسیه لغو تمامی محدودیت‌ها در زمینه تحویل اس 300 به تهران را که مسکو سال 2010 تحت فشار غرب وضع کرده بود، تایید کرد.

سامانه موشکی اس۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است.
سامانه موشکی اس۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است.

نوویکوف به خبرنگاران گفت این شرکت به محض حصول توافق تجاری با ایران، سامانه موشکی پیشرفته اس 300 را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

پوتین 13 آوریل با امضای حکم ریاست جمهوری راه را برای ارسال این سامانه دفاع موشکی به ایران هموار کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ایران و گروه 5+1 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان روز 2 آوریل در لوزان سوئیس به یک تفاهم مشترک بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند.

مسکو سال 2010 به بهانه این که توافق ارسال سامانه موشکی اس 300 به ایران که سال 2007 امضا شد مشمول دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران می‌شود تحویل این سامانه موشکی به ایران را ممنوع کرده بود. این قطعنامه فروش تسلیحات دارای فناوری پیشرفته به جمهوری اسلامی را ممنوع می‌کرد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در سفر اخیر خود به مسکو گفت تمامی مسائل پیرامون تحویل سامانه اس 300 به ایران به خوبی در حال پیشرفت است و این سامانه دفاعی در اولین زمان ممکن به ایران ارسال خواهد شد.

ز س/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku