News   /   آسيا

سازمان ملل اعطای حق شهروندی به اقلیت روهینگیا را در میانمار خواستار شد

تصویری از مردان روهینگیا در منطقه محصور مهاجران در بایون در استان آچه اندونزی. (22 می 2015 ، منبع AFP)

آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان از میانمار به خاطر اعمال محدودیت بر «آزادی های اساسی» جامعه روهینگیا انتقاد کرده و از نایپیداو خواسته است به اقلیت مسلمان این کشور حق شهروندی اعطا کند.

ولکر تورک ، یکی از مقامات عالی رتبه دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)، همچنین  در سخنان خود در نشست روز جمعه در بانکوک، پایتخت تایلند، درباره راه های مهار بحران مهاجرت در جنوب شرق آسیا گفت ، این موضوع بدون رفع «علل ریشه‌ای» حل و فصل نخواهد شد.

مقام یادشده سازمان ملل همچنین حل بحران مهاجرت در جنوب شرق آسیا را مستلزم مسئولیت پذیری کامل میانمار در قبال همه مردم سرزمین تحت حکومت خود داست و تاکید کرد:«اعطای حق شهروندی هدف نهایی است.»

تورک همچنین بر ضرورت فوری «وضعیت قانونی همه ساکنان پایداری که میانمار را کشور خود می دانند» تاکید کرد و افزود: «دستیابی به مدارک هویت و حذف محدودیت های اعمال شده بر آزادی های اساسی برای عادی سازی و ثبات زندگی افراد مورد نیاز است.»

این درحالی است که نمایندگان میانمار در نشست روز جمعه از سازمان ملل و جامعه بین الملل به خاطر این که میانمار را مسبب اصلی بحران مهاجرت از جمله مسلمانان مهاجر روهینگیا می دانند، به شدت انتقاد کردند.

هتین لین ازدیپلمات های میانمار در این نشست که به سازماندهی سازمان ملل ، با شرکت نمایندگان بیش از بیست کشور جهان، برگزار شد گفت: «در ارتباط با موضوع مهاجرت غیرقانونی مردم با قایق، نمی توانید با کشور من مغرضانه برخورد کنید.»

وی مدعی شد جامعه بین الملل درباره انگیزه واقعی خروج مسلمانان روهینگیا، اطلاعات غلط دریافت کرده است و شیوه برخورد دولت میانمار با اعضای این اقلیت قومی در چارچوب «حوزه قضایی داخلی» این کشور بوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در حالی بیش از 25 هزار نفر سوار با قایق و شناور از خشونت و آزار و اذیت در میانمار و مشکلات اقتصادی در بنگلادش فرار می کنند که در هفته های گذشته صدها نفر در آب های منطقه جان باخته اند.

نیروی پلیس مالزی در حال حمل بقایای اجساد کشف شده از مناطق جنگلی هم مرز شمال مالزی با تایلند، در وانگ کلیان ، کشف شده است. ( 28 می 2015، تصویر از AFP

اواخر روز پنج شنبه ، دیده بان حقوق بشر (HRW) از شرکت کنندگان نشست روز جمعه در بانکوک خواست دولت میانمار را در ارتباط با موضوع بدرفتاری آن با مسلمانان روهینگیا بیش از پیش تحت فشار قرار دهند.

دیده بان حقوق بشر همچنین دولت میانمار را « منشا اصلی این مشکل» دانست و از آن خواست روهینگیا را از خدمات اساسی از جمله خدمات بهداشتی و آموزشی برخوردار کند.

بحران مهاجرت زمانی آغاز شد که سیاست سرکوب گرانه مقامات تایلند علیه اردوگاه های قاچاق انسان قاچاقچیان را از ترس به رها کردن قایق های خود وادار کرد.

تایلند، مالزی و اندونزی نیز بعد از آن از پذیرش قایق های حامل مهاجران امتناع کردند که در اثر آن هزاران نفر با شرایطی دشوار و خطرناک مواجه شدند.

اخیرا ، گورهای جمعی حاوی اجساد مهاجران روهینگیایی در مالزی کشف شده است که گفته می شود تحت شرایطی نامعلوم دفن شده اند.

ن م/ د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku