News   /   آمريکا

چشم‌انداز تیره حصول توافق بر سر خلع سلاح اتمی در کنفرانس ان‌پی‌تی

نمایی از مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه افتتاحیه کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی (27 آوریل 2015)

کنفرانس یک ماهه خلع سلاح اتمی در سازمان ملل در حالی روز جمعه به کار خود خاتمه می‌دهد که احتمالا هیچگونه توافقی در خصوص یک طرح اقدام قریب‌الوقوع حاصل نخواهد شد.

نشست کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) با بیش از 150 عضو که به احیای تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای اختصاص دارد در حالی روز جمعه به پایان می‌رسد که پیشرفت ملموسی در راستای یک توافق میان اعضا حاصل نشده است.

به گفته مقامات، کشورهای هسته‌ای (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) تاکنون از اتخاذ هرگونه اقدام موثری در جهت کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و تشریح انبار مهمات خود امتناع کرده‌اند.

طاووس فِروخی سفیر الجزایر در سازمان ملل که ریاست این کنفرانس را برعهده دارد، چهارشنبه با بیان این که شکاف بین کشورهای مجهز به سلاح اتمی و آنهایی که سلاح اتمی ندارند همچنان «عمیق» است، خواستار تلاشی مضاعف برای حصول توافق شد.

فروخی عنوان کرد: «تلاش‌ها در جریان است و من امیدوارم به نتیجه‌ای دست یابیم.»

کینگستون رایف، مدیر بخش سیاست خلع سلاح و کاهش تهدید در انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن گفت وی درباره امکان توافق بر سر سند نهایی خوش‌بین نیست.

بیاتریس فین، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای در سوئیس گفت: «حتی اگر سندی هم موجود باشد، یقینا از کفایت چندانی برخوردار نیست.»

فین افزود این کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی ثابت کرد که «برقراری مصالحه میان جنبش مقتدری که از سوی کشورهای غیرهسته‌ای پیگیری می‌شود و کشورهای هسته‌ای که اساسا به هیچ چیز متعهد نخواهند بود، امری بسیار دشوار است.»

روسیه نیز از طرح برگزاری اجلاسی با هدف ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح اتمی تحت نظارت سازمان ملل در سال جاری میلادی خبر داد. با این حال، این طرح با مخالفت اسرائیل رو به رو شد.

رژیم اسرائیل که عموما تصور می‌شود تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است، با در اختیار داشتن 400 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری می‌کند و اجازه بازرسی بین‌المللی از تاسیسات اتمی خود را نمی‌دهد.

کشورهای هند و پاکستان نیز علیرغم برخورداری از تسلیحات هسته‌ای به عضویت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نپیوسته‌اند.

م ص/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku