به گفته یک مقام نفتی، ایران از امارات متحده عربی درخواست کرده است تا یک کشتی باربری نروژی را توقیف و به این کشور تحویل دهد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین شریف آبادی نماینده کنسرسیوم فاز 13 پارس جنوبی گفت که این کنسرسیوم از ابوظبی خواست که شناور «آلپاین اترنیتی» که متعلق به شرکت نروژی «ترنس پترول» است را «به دلیل برخورد و وارد کردن خسارت به پایه های سکوی گازی شماره 13 توقیف و تحویل ایران دهد.»
شریف آبادی افزود: «بامداد دوم فروردین سال جاری شناور آلپاین با پرچم کشور سنگاپور که با پایه سکوی گازی شماره 13A برخورد و منطقه را ترک کرده است.»
وی در ادامه گفت: «بعد از این حادثه شناور برای انجام تعمیرات به یکی از دایک های کشور امارات انتقال یافت شد و با پی گیری ها به عمل امده مشخص شده که قصد ترک منطقه را دارد، لذا کنسرسیوم فاز 13 پارس جنوبی از طریق مراجع ذی صلاح خواستار توقیف و تحویل شناور مذکور شد.»
به گفته این مقام نفتی، این سکوی گازی که در خلیج فارس قرار دارد دارای هشت حلقه چاه بوده و عملیات حفاری آن به پایان رسیده و تجهیزات چاه ها نصب شده و «برخورد این شناور خساراتی به سازه اصلی این سکوی گازی و چاه ها وارد کرده بطوری که لوله های چاه ها صدمه دیده و احتمال نشت گاز وجود دارد.»
این گزارش می افزاید، در پی مذاکرات به عمل آمده با وکیل شرکت نروژی مقرر شده که این شرکت با برآورد آسیب ها و خسارت وارده را پرداخت کند.
براساس معاهده همکاری بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس موسوم به «ROPME» در صورت ایجاد خسارت از طرف شناوری به هرکدام از کشورهای منطقه، سایر کشورها باید در توقیف و دریافت غرامت و خسارت به کشور آسیب دیده یا متضرر همکاری نمایند.
بنا بر این گزارش، مجوز توقیف شناور نروژی «از طریق مراجع قضایی کشور اخذ شده و این شناور تحت تعقیب قرار دارد.»
شریف ابادی تاکید کرد که شرکت های بیمه ای ملت و ایران نیز که سکو و چاه ها را پوشش بیمه ای دادن، پیگر دریافت خسارت از شرکت انگیسی که بیمه شناور مذکور را به عهده دارد، هستند.
این در حالی است که پنجشنبه (۲۴ اردیبهشت) گزارش شد که قایقهای نظامی ایران در خلیج فارس قصد داشتهاند این کشتی را توقیف کنند و اینکه این کشتی باربری پس از آن به بندر جبل علی در امارات متحده عربی رفته است.
دب / دب