News   /   ايران

ظریف: روابط ایران و آفریقای جنوبی بر اساس اهداف مشترک است

نشست خبری مشترک محمد جواد ظریف با انگوانا ماشابانه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد روابط ایران و آفریقای جنوبی بر اساس آرمان و اهداف مشترک است.

محمد جواد ظریف دوشنبه (21 اردی‌بهشت) همراه «انگوانا ماشابانه»، وزیر روابط و همکاری‌های بین الملل آفریقای جنوبی در یک نشست خبری مشترک در تهران شرکت کرد.

وزیر خارجه ایران در پایان دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی اظهار داشت ایران و آفریقای جنوبی تقریباً موضع مشترکی درباره همه موضوعات دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ایران همواره «صلح آمیز» بوده است افزود دو کشور با چالش‌های مشابهی از جمله افراط گرایی، از بین بردن فقر و ... رو به رو هستند.

خبرنگاران در این نشست پرسش‌هایی درباره تحولات منطقه از جمله بحران یمن و مساله هسته‌ای ایران مطرح کردند.

ظریف در پاسخ سوالی مربوط به مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت ایران مذاکرات با گروه 1+5 را به طور جدی دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ظریف همچنین تاکید کرد: «ایران هیچگونه زیاده‌خواهی را نخواهد پذیرفت؛ مفاهیم مورد توافق، مفاهیمی است که در لوزان به تایید طرفین رسیده و این مفاهیم باید در توافق مکتوب بین ایران و 1+5 اتخاذ شود.»

وی افزود: «ما در لوزان به چارچوب مفهومی رسیدیم و بارها تاکید کرده‌ایم که در لوزان، یک توافق نداشتیم. هم اکنون مرحله نگارش آن چارچوب، مفهومی است که این مرحله، مرحله‌ای پیچیده و حقوقی است و طبیعی است که از عبارات مختلفی استفاده کنیم و ممکن است دارای بحث باشد.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده است کنگره آمریکا رسیدن به توافق نهایی را دو ماه به تاخیر می‌اندازد، آیا این طرح در ماهیت مذاکرات هم تاثیرگذار است؟ گفت: «ما چون دولت آمریکا را مسئول اجرای توافق می‌دانیم، از نظر ما طرح کنگره هیچ تعهدی را از دوش دولت آمریکا برنمی‌دارد و بلکه آن را سنگین‌تر می‌کند و باید دولت آمریکا نشان دهد که توافق احتمالی بین ایران و 1+5 را انجام خواهد داد.»

ظریف گفت :«از نظر ما طرح کنگره آمریکا تاثیر دیگری ندارد و اگر تاثیری دیگر داشته باشد، دولت آمریکا باید آن را خنثی کند.»

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با بحران یمن گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن و از ابتدای حملات غیرقانونی، اعلام کرده که موضوع یمن راه حل نظامی ندارد و جز کشتار مردم بیگناه نتیجه دیگر نخواهد داشت.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در آغاز بحران طرح چهار ماده‌ای را به سازمان ملل، نهادهای بین المللی و سایر طرف‌ها به صورت رسمی اعلام کرد که نخستین گام در طرح ما آتش‌بس همه جانبه است؛ همچنین کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان که متاسفانه عربستان از این امر جلوگیری می‌کند و از نظر حقوق بین‌المللی و تعالیم اسلامی مردود است و نیز، گفت‌و‌گوی بین یمنی از دیگر مواد طرح پیشنهادی ایران بود.»

وزیر امور خارجه افزود: «هر توقف عملیات نظامی که تنها آسیب دیدگان آن مردم بیگناه هستند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است. ایران با نماینده ویژه دبیرخانه سازمان ملل همکاری لازم را دارد و آماده است در مسیر انسان‌دوستانه و بشردوستانه فعالیت‌های خود را انجام دهد.»

پ ک ف/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku