News   /   آفريقا

بررسی قضایی فرانسه درباره بهره کشی جنسی از کودکان جمهوری آفریقای مرکزی

گشت زنی سربازان فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی 2 می 2015 (AFP)

فرانسه بررسی رسمی قضایی درباره گزارش‌های منتشره از بهره کشی جنسی سربازان ارتش این کشور از کودکان، در خلال ماموریت صلح بانی در جمهوری آفریقای مرکزی را آغاز کرده است.

براساس اعلام روز پنج شنبه (17 اردیبهشت) دفتر دادستانی فرانسه، این تصمیم به دادگاهی مستقل اجازه خواهد داد تا در این پرونده ورود پیدا کرده و اتهامات را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین وزارت دفاع فرانسه وعده داده است تا همه اقدامات لازم به منظور کشف واقعیت را انجام دهد.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد زمانی که برای اولین بار گزارش‌هایی از سوء استفاده جنسی در حدود 9 ماه پیش دریافت کرد، دادستانی پاریس را مسئول بررسی مقدماتی در این رابطه کرد، اما در پی انتقادات گروه‌های حامی حقوق بشر بین المللی، تصمیم گرفت تا بررسی‌ها به صورت قضایی و رسمی صورت گیرد.

این تصمیم یک روز پس از آن اتخاذ شد که اریستید سوکامبی وزیر دادگستری جمهوری آفریقای مرکزی از پاریس و سازمان ملل به خاطر عدم اطلاع رسانی به این کشور آفریقایی درباره این حوادث به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: «یک بررسی داخلی بدون اطلاع ما صورت گرفته است، در حالی که قربانیان در بانگوئی (پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی) بودند.... سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل بدون اطلاع ما ورود پیدا کردند، ما متوجه نمی‌شویم که علت این موضوع چه بوده است.»

سوکامبی افزود: «جای تاسف دارد، با وجود توافق همکاری ما با فرانسه، در این بررسی‌ها حضور نداشتیم.»

وی همچنین تصریح کرد که سیستم قضایی جمهوری آفریقای مرکزی بررسی‌هایی مستقل درباره این پرونده انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر این که «اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت»، خاطر نشان کرد: «به دادستان عمومی دستور دادم تا بررسی‌هایی مستقل درباره این پرونده انجام دهد و مدارک در اختیار فرانسوی‌ها را مورد بررسی قرار دهد.»

گشت زنی سربازان فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی. 2 می 2015 (AFP)

روزنامه گاردین هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد کودکان پناهجوی ساکن بانگوئی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی در سال 2014 مجبور شده‌اند برای دریافت غذا به خواسته‌های جنسی سربازان فرانسوی که به عنوان صلحبانان سازمان ملل در این کشور حضور دارند، تن بدهند.

این گزارش با عنوان سوء استفاده جنسی از کودکان توسط نیروهای مسلح بین المللی از سوی گروه «جهان عاری از ایدز» منتشر شد. براساس این گزارش 14 سرباز فرانسوی مستقر در جمهوری آفریقای مرکزی از شش کودک 9 تا 13 ساله در بازه زمانی دسامبر 2013 تا ژوئن 2014 سوء استفاده جنسی کرده‌اند.

از دسامبر 2013 و پس از آغاز حملات شبه نظامیان مسیحی به سلکاها که اغلب مسلمان هستند، تاکنون بیش از یک هزار نفر کشته شده‌اند. سلکاها دولت جمهوری آفریقای مرکزی را در ماه مارس 2013 سرنگون کرده بودند.

به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی و کشتار مسلمانان این کشور، نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا وارد این کشور شدند؛ پاریس نیز با ادامه این ناآرامی‌ها و به بهانه کمک به برقراری امنیت در جمهوری آفریقای مرکزی هزاران نظامی خود را در این کشور مستقر کرده است.

م ر/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku