News   /   ايران

شروع نگارش توافق هسته ای درباره لغو تحریمها

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی، در گفتگو با پرس تی وی از شروع نگارش متن توافق نهایی ایران وغرب بر روی مسأله لغوتحریمهای اعمال شده علیه تهران خبر داد.

عراقچی در گفتگو با خبرنگار پرس تی وی در وین گفت نگارش متن بین ایران و کشورهای عضو 5+1 به کندی پیش می رود. 

وی افزود: «ما در حال کار بر روی سازوکاری به منظور حل و فصل نقضهای احتمالی [توافق] هستیم.» 

به گفته این مقام ارشد ایرانی، تنظیم این ساز و کار به دلیل آن است که طرف مقابل سابقه خوبی در زمینه پایبندی به تعهدات خود ندارد.

وی همچنین گفت مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا بسیاری از ابهامات مربوط به تحریمها را حل و فصل کرده اند.

به گفته عراقچی، طرف آمریکایی توضیحات بسیارمفیدی در مورد لغوتحریمها ارائه کرده است.

عراقچی گفت مسأله «تحقیق و توسعه» برنامه هسته ای ایران از مسائل مهم مورد بحث بین ایران وطرفهای غربی است.

وی گفت: «در گذشته نگارش بخشی از توافق را شروع کردیم اما کاربه دلیل عدم وجود راه حل در برخی مسائل متوقف شد. اما در حال حاضر راه حل برای تقریباً کلیه مسائل پیدا شده است."

وی یادآور شد رسیدن به یک توافق واقع بینانه تا آخر ماه ژوئیه «کار بسیار مشکلی» است اما «ما همچنان امیدواریم».

عراقچی گفت: «توتفق در دسترس است. البته اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است ایجاد مشکل نمایند.

سومین روز از دور تازه‌ی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با محوریت موضوع تحریم‌های ضد ایرانی، در هتل کوبرگ وین، پایتخت اتریش در جریان است. نشست صبح جمعه به رایزنی کارشناسان حقوقی و فنی طرف‌های مذاکره کننده اختصاص داشت.

دور تازه‌ی مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای، از روز چهارشنبه (2 اردیبهشت) در وین آغاز شده است. این نشست‌ها در روز نخست به دیدار هیات ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه‌ی ایران با هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختصاص داشت.

مذاکرات در سطح معاونین در روز دوم با دیدار هیات ایرانی با تیم مذاکره کننده‌ی آمریکایی به ریاست وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه یافت و در نهایت عصر پنج‍‌شنبه به نشست کارشناسان حقوقی و با محوریت موضوع تحریم‌های ضد ایرانی ختم شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، روز جمعه (4 اردیبهشت) دیپلمات‌های سایر کشورها با حضور معاونان وزرای خارجه برای برگزاری نشست جامع ایران و گروه 1+5 به مذاکرات خواهند پیوست.

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام در 13 فروردین درباره چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافتند.

ک ا/ ک ا

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku